Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPanteleeva, Elena
dc.contributor.authorUrheim, Mari Hovland
dc.contributor.authorJakobsen, Sandra Moldestad
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:49Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672497
dc.description.abstractOppgaven har som hensikt å svare på vår problemstilling: «Hvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett?» Det teoretiske utgangspunktet for denne oppgaven er teorien om planlagt atferd som ble utviklet av Icek Ajzen i 1991. Vi bruker vår egen tilpasset versjon av modellen knyttet til teorien om planlagt atferd for å svare på vår problemstilling. Vi lagde en nettbasert spørreundersøkelse for å kunne teste modellen opp mot vår problemstilling. Vi sendte spørreundersøkelsen direkte til folk på deres Instagram og delte den på Facebook. Vi ønsket svar fra de som bruker Instagram og er i aldersgruppen 14-25 år, generasjon Z. Deretter gjennomførte vi en faktor- og regresjonsanalyse for å analysere dataene som ble hentet inn fra spørreundersøkelsen. Resultatene fra analysen viser at faktorene sosial norm, influensere og holdning til atferd påvirker intensjonen til generasjon Z til å handle på nett. Resultater fra undersøkelsen viser at generasjon Z har persipert atferdskontroll til å handle på nett, men faktoren var ikke signifikant på intensjonen. Basert på våre resultater er det faktoren influenser som mest påvirket generasjon Z sin intensjon til å handle på nett.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to answer our problem: "Which factors influence consumer purchase intention online” The theoretical basis for this thesis is the theory of planned behavior that was developed by Icek Ajzen in 1991. We use our own adapted version of the model related to the theory of planned behavior to answer our problem. We conducted an online survey to collect data to our study. We distributed the survey directly to people on their Instagram account and shared it on Facebook. We wanted answers from those who use Instagram and are in the age group 14-25 years, commonly known as generation Z. We then performed a factor- and regression analysis to analyze the data that was collected from the survey. The results from the analysis show that the factors subjective norm, influencer, and attitudes towards the behavior influence generation Z’s intention to shop online. Results from the survey also shows that generation Z has the knowledge needed to shop online, but the factor perceived bahavioral control did not have a significant effect on intention in our analysis. Based on the results of our analysis, it was the factor influencer that contributed the most to explain Generation Z's purchase intention onlineen
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel