Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjørtoft, Barbro Elisabeth
dc.contributor.authorHorn, Solveig Nordset
dc.contributor.authorØvreberg, Nora Ringstad
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:48Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672495
dc.description.abstractSammendrag Posisjonering er en sentral del av all markedsføring, og handler om å plassere et produkt eller merke i en målgruppes bevissthet. I denne oppgaven har vi forsøkt å finne ut hvordan en nyetablert bedrift som Panto kan etablere en merkevare, og således skaffe seg en sterkere posisjon på markedet. Siden denne oppgaven er skrevet i samarbeid med Panto, har vi også underskrevet en avtale om konfidensialitet. Vi har samlet inn data fra et utvalg respondenter, samt bedriften selv. Dette har gjort det mulig for oss å sammenligne tanker og meninger rundt merkevarebygging og posisjonering, og på den måten komme frem til en anbefaling for bedriften. Vår oppgave er forankret i to emner og er som nevnt merkevarebygging og posisjonering. Det er mange temaer som er relevant å ta med for å besvare vår problemstilling, men på grunn av begrensninger i plass og tid har vi valgt å fokusere på disse. Vi har forsøkt å strukturere oppgaven ut fra teorien, og på den måten prøvd å skape en rød tråd som gjør det oversiktlig for leseren. For å kunne besvare vår problemstilling, har vi ansett det som hensiktsmessig å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse. Vårt formål har nemlig vært å innhente rik informasjon om individers opplevelser, erfaringer og perspektiver vedrørende kjøp og bruk av briller. Vårt utvalg av respondenter har bestått av ti studenter som alle er mellom 18 og 30 år. I tillegg har vi gjennomført et par intervjuer med eieren av Panto. Dette har gjort det mulig for oss å sammenligne bedriftens egne svar med hva forbrukerne tenker og mener om merket. I kapittelet Diskusjon går vi derfor gjennom de viktigste funnene fra våre data, før vi videre sammenligner svarene fra våre ulike kilder. For å kunne underbygge påstander, inkluderer vi også noen av de viktigste punktene fra teorien vår. Resultatene fra undersøkelsene viser at alle våre respondenter er forholdvis enige i hvilken målgruppe Panto bør fokusere på, samt hvilken posisjoneringsstrategi bedriften bør velge. Vi har dermed kommet frem til en anbefaling om hvordan Panto kan bygge en sterk merkevare. Dersom bedriften velger å fokusere på vår anbefalte målgruppe, studenter mellom 18 og 30 år, samt evne å formidle at produktene har mer enn bare en funksjonell verdi, har vi troen på at Panto kan ta en betydelig posisjon på markedet.
dc.description.abstractAbstract Positioning is a central part of all marketing and is about placing a product or brand in a target group's awareness. In this assignment we have tried to find out how a newly established company such as Panto can build a brand and thus gain a stronger position in the market. Since this paper is written in collaboration with Panto, we have also signed a confidentiality agreement. We have collected data from a selection of respondents, as well as the company itself. This has enabled us to compare thoughts and opinions around branding and positioning, and thus come up with a recommendation to the company. Our task is rooted in two topics, branding and positioning. There are many theories that are relevant to include in answering our problem, but due to limitations in space and time we have chosen to focus on these. We have tried to structure the assignment based on the theory, and in this way tried to make it easier to read. In order to answer our problem, we have considered it appropriate to conduct a qualitative study. Our purpose has been to gather rich information about individuals' experiences and perspectives regarding the purchase and use of glasses. Our selection of respondents consisted of ten students, all of whom are between 18 and 30 years. In addition, we conducted a couple of interviews with the owner of Panto. This has enabled us to compare the company's own answers with what consumers think and feel about the brand. In the Discussion section, we therefore go through the most important findings from our data, before comparing the answers from our various sources. In order to substantiate claims, we also include some of the most important points from our theory. The results of the surveys show that all our respondents agree relatively with which target audience Panto should focus on, as well as which positioning strategy the company should choose. We have thus come up with a recommendation on how Panto can build a strong brand. If the company chooses to focus on our recommended target group, students between the ages of 18 and 30, as well as manage to convey that the products have more than just a functional value, we believe that Panto can take a significant position in the market.en
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan Panto posisjonere seg på det norske markedet for studenter mellom 18 og 30 år?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel