The Optimal Train Reference - A Simplified ERTMS Data Analysis
Abstract
Den optimale togreferansen - en forenklet ERTMS-dataanalyse er en bacheloroppgave utført av en student innen ingeniørfag - data. Prosjektet var gitt av Abraham Mosy, en senior ingeniør i Bane NOR, som er et statlig selskap ansvarlig for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Hensikten med prosjektet var å forenkle deler av dataanalyseprosessen til det nye databaserte jernbanekontroll- og trafikkstyringssystemet, ERTMS. Målet med denne forenklingen var hovedsakelig relatert til detektering av uønskede hendelser og avvik, i tillegg til feil og svakheter i toget eller systemet.
Som et resultat av prosjektet ble analyseprogramvare og algoritmer, hovedsakelig ment for sammenligning av data, utviklet. De endelige resultatene besto av to deler. En referansedel, som handlet om å finne og lagre et referansetog for hver toglinje, som deretter brukes som en "optimal togrute" for sammenligning med andre togturer av samme toglinje. En visualiseringsdel, som handlet om å utvikle en web-basert applikasjon for visualisering og sammenligning av togdata.
Denne oppgaven fokuserer på planlegging og utviklingsprosessen av programvaren og algoritmer, og dekker ulike aspekter av prosjektet, inkludert relevant teoretisk grunnlag, metodologier og teknologier som var brukt. Resultatene, funnene og usikkerhetene til det endelige utviklede produktet blir også diskutert på slutten av oppgaven. The Optimal Train Reference – A Simplified ERTMS Data Analysis is a bachelor thesis conducted by a student in the field of engineering – computer science. The project was given by Abraham Mosy, a senior engineer at the Norwegian national railway infrastructure management, Bane NOR.
The purpose of the project was to simplify parts of the data analysis process of the new databased railway control and traffic management system, ERTMS. The goal of this simplification was mainly related to the detection of adverse events and deviations as well as errors and weaknesses on train or the system.
As a result of the project, analysis software and algorithms, mainly meant for data comparison, were developed. The final results consisted of two parts. A reference part, which was about finding and storing a reference train for each train-line, which is then, used as an “optimal trip” for comparison with other train trips of the same train-line. A visualization part, which was about developing a web-based application for train data visualization and comparison.
This thesis focuses on the planning and the development process of the software and algorithms, and covers different aspects of the project including relevant theoretical basis, methodologies and technologies used. The results, findings and uncertainties of the final developed product are also discussed at the end of the thesis.