• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Immersjon i opplevelsesteknologier

Aftret, Magnus
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2672351
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1175]
Abstract
Denne casestudien undersøker utviklerfirmaet Ablemagic sin installasjon Muntiskogen utviklet eksklusivt for filmfestivalen Kosmorama 2020. Prosjektorer i kombinasjon med infrarøde kamera muliggjør en animert skog med interaktive insektfigurer. Skjermbildene samkjøres med fysiske omgivelser ved hjelp av virkelige skogselementer. Under utvikling av løsninger jobber selskapet ut i fra flere designprinsipper. Målet til Ablemagic var blant annet å oppnå immersjon, en form for dyp involvering eller forflytning til et annet liv. Denne teksten ser på Munitskogen som en mikset realitet som kombinerer virtuelle og virkelige elementer, og begrepet linker immersjon til et psykologisk og perseptuelt fokus. Psykologisk immersjon tar tak i brukerreaksjon, og i den forbindelse har det blitt gjennomført observasjoner av møtet mellom teknologi og bruker som samler inn både kvantitative og kvalitative opplysninger. For å se på hvordan brukere beveget seg mot total immersjon brukes en trinnvis inndeling på tre steg. Kort oppsummert beveget flere brukere seg mot total immersjon, men ulike utfordringer og/eller problemer påvirket nivået. Resultatene benyttes til å se nærmere på perseptuell immersjon og hva som kan gjøres med de teknologiske aspektene som påvirker sanseoppfattelsen for å komme nærmere relevante designprinsipper for en teknologi som er ny for selskapet. Teksten foreslår å fokusere på utvisking av realitetsskillet for å øke gjennomsiktigheten. Dette kan innebære en samkjøring av designstil på komponenter og skjermelementer, men også utvisking av skjermkanter, projiseringer på ulike overflater samt tildekking av teknisk utstyr. For å komme nærmere immersjon og designprinsippene om installasjonen som en evighetsopplevelse og at skjermen skal være sosial foreslår teksten dynamiske figurplasseringer.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit