Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEerola, Malin
dc.contributor.authorJohansen, Mats Sander
dc.contributor.authorEdvardsen, Martin
dc.date.accessioned2020-08-16T16:02:40Z
dc.date.available2020-08-16T16:02:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672216
dc.description.abstractAbstrakt Hensikt: Hensikten med bacheloroppgaven er å finne ut hvilke fordeler og ulemper velferdsteknologi kan ha for eldre mennesker som opplever utfordringer med aktivitet og deltakelse. Metode: Metoden som ble anvendt i bacheloroppgaven er “Scoping review” og er strukturert etter IMRoD-modellen. “Scoping review” ble brukt for å finne frem til relevante vitenskapelige studier som kunne være med på å besvare problemstillingen vår. Utvalgte kriterier og søkestrategi resulterte i fem studier som ble valgt for å besvare problemstillingen. De fem studiene ble så analysert for å tolke informasjonen i studiene og for å finne frem til kategorier for resultatkapitelet. Følgende kategorier ble utvalgt; selvstendighet, aktivitet, trygghet og kunnskap. Resultat: Resultatet er basert på analysen fra metodekapittelet som førte fram til kategoriene selvstendighet, aktivitet, trygghet og kunnskap. De utvalgte studiene kom frem til at velferdsteknologi har flere fordeler som å øke selvstendighet, mestring, aktivitet og deltakelse hos eldre mennesker. Ulemper forekom i noen grad gjennom begrensning i aktivitet og falsk trygghet. Mangel på kunnskap og en infrastruktur i implementeringen av velferdsteknologiske løsninger ble sett på som en utfordring for å oppnå fordelene med velferdsteknologi. Konklusjon: Konklusjonen baserer seg på de utvalgte studiene knyttet opp mot problemstillingen, aktivitetsbalanse og ergoterapeutisk perspektiv. Fordelene og ulempene med velferdsteknologi ovenfor eldre mennesker som opplever utfordringer med aktivitet og deltakelse viser en tilknytting til hvordan aktivitetsbalanse påvirker livskvaliteten til eldre. Ergoterapeuter har en viktig rolle ovenfor eldre som ønsker å benytte seg av velferdsteknologi for å oppnå de fordelene det innebærer, og for å forebygge ulempene det måtte medføre.
dc.description.abstractAbstract Purpose: The purpose of the bachelor thesis is to find out what benefits and disadvantages assistive technology can have for older people who experience challenges with activity and participation. Method: The method used in the bachelor thesis is “Scoping review” and is structured according to the IMRoD model. “Scoping review” was used to find relevant scientific studies that could help answer our problem. Selected criteria and search strategy resulted in five studies that were selected to answer the question. The five studies were then analyzed to interpret the information in the studies and to identify categories for the results chapter. The following categories were selected; independence, activity, security and knowledge. Result: The result is based on the analysis from the method chapter which led to the categories independence, activity, security and knowledge. The selected studies found that assistive technology has several benefits such as increasing independence, mastery, activity and participation in older people. Disadvantages occurred to some extent through limitation in activity and false security. Lack of knowledge and infrastructure in the implementation of assistive technology solutions was seen as a challenge to achieve the benefits of assistive technology. Conclusion: The conclusion is based on the selected studies linked to the problem, occupational balance and occupational therapy perspective. The benefits and disadvantages of assistive technology to older people who experience challenges with activity and participation show an association with how occupational balance affects the quality of life of older people. Occupational therapists have an important role to play in older people who want to use assistive technology to achieve the benefits it entails and to prevent the disadvantages it may cause.en
dc.publisherNTNU
dc.titleVelferdsteknologi for eldre mennesker som opplever utfordringer med aktivitet og deltakelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel