Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvam, Hilde.
dc.contributor.authorMikkelsen, Eva Marie Haugen.
dc.date.accessioned2020-07-23T16:01:02Z
dc.date.available2020-07-23T16:01:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670065
dc.description.abstractOppgaven tar for seg teater som plattform og arena for politisk motstand, med utgangspunkt i Trøndelag Teater og Henry Gleditsch sin rolle under andre verdenskrig. Temaet er aktualisert ved å bruke Ways of Seeing, oppsatt ved Black Box teateret i 2018. Drøftingsdelen vektlegger motstandskampen ved Trøndelag Teater, der blant annet teaterets repertoarvalg, stilvalg og andre aksjoner aktivt ble brukt som en plattform. Det trekkes paralleller mellom daværende situasjon under krigen, og til de politiske målene i oppsetningen Ways of Seeing, samt følgene dette fikk for forestillingens involverte. I begge tilfellene sto ytringsfrihet, rasisme og kunstnerisk sensur sentralt. Selv om eksemplene brukt i denne oppgaven viser til to ulike verdenssituasjoner og er langt fra hverandre i tid, kan man likevel finne flere likheter. De er begge eksempler på teateret sin rolle i samfunnsdebatten og viser til teateret som en arena hvor man kan diskutere kontroversielle tema. Teateret kan ved bruk av kreativitet og kunstnerisk frihet, bidra som en stemme og samfunnsressurs i forbindelse med debatter og politisk motstand.
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken rolle hadde Trøndelag Teater under andre verdenskrig, og hva kan dette fortelle oss om teateret som plattform og arena for politisk motstand.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel