• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan «impuls» kan gjøre en skuespiller emosjonelt tilgjengelig.

Mathias Robertstad
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:53872634:10291014.pdf (5.327Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2670061
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1081]
Abstract
Problemstilling: Hvordan «impuls» kan gjøre en skuespiller emosjonelt tilgjengelig.

I denne oppgaven jobbet jeg med å prøve å analysere impulsfaget som brukes som en del av skuespillerarbeidet på NSKI-høyskole. Og hvordan dette kan bidra til å løsne opp på de blokkerte følelsene som en del mennesker kan ha på grunn av sin livshistorie. Hovedfokuset mitt lå på å bruke Lee Strasberg sine tanker om method acting sammen med Brian Astbury sine oppdagelser i hans bok «Trusting the Actor». I siste del av teorigjennomgangen min kartlegger jeg en forståelse hvordan emosjonelle responser kan komme av traumer. Videre analyserer jeg dette i en sammenheng med mine egne erfaringer fra å både ha deltatt og observert «impuls». Før jeg tilslutt drøfter de gjenntakende funnene jeg har mellom Brian Astbury sitt arbeid og mine erfaringer, og hvordan dette kan brukes av en skuespiller i sin egen utvikling.
 
Problem: How "impulse" can make an actor emotionally available.

In this assignment I worked on trying to analyze the impulse subject used as part of the acting work at NSKI college. And how this can help loosen up the blocked feelings that some people may have because of their life history. My main focus was on using Lee Strasberg's thoughts on method acting with Brian Astbury's discoveries in his book "Trusting the Actor". In the last part of my theory review, I chart an understanding of how emotional responses can come from trauma. Furthermore, I analyze this in the context of my own experiences of having both participated and observed «impulse». Before I finally discuss the recurring findings I have between Brian Astbury's work and my experiences, and how this can be used by an actor in his own development.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit