Ryggmargsskade og mestring
Abstract
Tittel: Ryggmargsskade og mestring.
Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier fremme mestring hos pasienter med ryggmargsskade?»
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å få bedre innsikt i hvordan sykepleier kan bidra til å fremme mestring hos pasienter med ryggmargsskade. Dette ved å diskutere hva mestring betyr for ryggmargsskadde og sykepleiers bidrag.
Metode: Systematisk litteraturstudie hvor både kvalitativ og kvantitativ forskning er inkludert. Ved å samle, vurdere og analysere forskningsbasert kunnskap og pensumlitteratur søker oppgaven å finne svar på problemstillingen.
Konklusjon: Pasienter med ryggmargsskade er en kompleks og sammensatt pasientgruppe som må lære seg å mestre en ny tilværelse som skadet. Sykepleien til pasientgruppen må forsøke å dekke grunnleggende behov gjennom helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende sykepleietiltak. Sykepleiere er viktige bidragsytere i pasientenes mestringsarbeid, og ved å bistå pasientene til å nå mål, gjenvinne funksjon og selvstendighet, kan sykepleiere fremme pasientenes opplevelse av mestring. Title: Spinal cord injury and self-efficacy
Research question: «How can nurses promote self-efficacy in pasients with spinal cord injury?»
Aim: To gain insight in how nurses can contribute to promote self-efficacy in patients with spinal cord injury. This by discussing the meaning of self-efficacy in spinal cord injured patients and the nurses contributions.
Method: A systematic literature review, applying both qualitative and quantitative research. By gathering, evaluate and analyze research-based knowledge and syllabus, this paper aims to find answers to the research question.
Conclution: Spinal cord injured patients presents a complex group of patients, who need to learn how to master a new existence as injured. The nursing provided for this group of patients must try to meet basic needs trough health-promoting, preventive, treating and rehabilitative nursing measures. Nurses are importante contributors in patients coping efforts, and by assisting patients to reach goals, regain function and independence, nurses can promote patients experience of self-efficacy.