Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnne Marit Myrstad
dc.contributor.authorRingstad, Ole Marius
dc.date.accessioned2020-07-16T16:01:35Z
dc.date.available2020-07-16T16:01:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669341
dc.description.abstractI mange filmer som tar opp temaer rundt krig og ideologi er det vanligvis sett fra et utsideperspektiv der filmen klart peker ut de dårlige aspektene med den representerte ideologiske dialetikken. Science Fiction-filmen Starship Troopers derimot setter dette på hodet ved å sette fascister i rollen som de snille, opp mot en hær av gigantiske insekter. Den nærmeste beskrivelsen jeg kommer på er at filmen virker som den er laget av den type samfunn som filmen forestiller. Verhoeven som regisserte filmen vokste opp med en tysk rakett-rampe installert nærmest i hagen sin. Nazistene har uten tvil preget ham med den utrolige optimismen og den strålende heroiske auraen de ga seg selv i propagandaen sin. Sammenlignet med den brutale slakten den forførte unge menn og kvinner inn i. Hovedmålet i oppgaven er å se på hvordan Verhoeven bruker en rekke triks for å dekonstruere fascistisk ideologi og propaganda, samt hvordan disse trekkene også viser seg i amerikansk kultur. For å undersøke dette er det hovedsakelig blitt brukt analyse av en rekke forskjellige kilder som andre krigsfilmer, propagandafilmer, og sci-fi. På den teoretiske siden har jeg sett mye på teorier fra diverse tenkere innen både media og ideologi. Verhoeven har sagt han poenget i filmen er at «Krig gjør oss alle til fascister». Og mot slutten av filmen er det vanskelig å ikke bli svaiet av fascismens romantiske dødskult. De tidligste klippene er som kuttet rett fra en propagandafilm fra andre verdenskrig. Det ene oppslaget WHY WE FIGHT var faktisk er serie filmer laget for å gjøre det amerikanske folket klar for krig. Verhoeven selv refererer til filmens reklamer og propaganda som «wink-wink Riefenstahl».
dc.description.abstractIn many films that deal with themes of war and ideology it's usually seen from an outside perspective. Where the film clearly points out the bad aspects of the represented ideological dialectic. The Science Fiction movie Starship Troopers, on the other hand, puts this on it's head by putting fascists in the role of the good guys. Set up against an army of giant insects. The closest description I can come up with is that the movie seems like it's made by the type of civilization the movie represents. Verhoeven who directed the film grew up with a German rocket ramp installed practically in his garden. The mazis seem to have made a real impression on him with the incredible optimism and radiant heroic aura they gave themselves in their propaganda. Especially compared to the brutal slaughter they lured men and women into. The main goal of this assignment is to look at how Verhoeven uses a variety of tricks to deconstruct fascist ideology and propaganda, as well as how these traits also manifest themselves in American culture. To investigate this I've analyzed a variety of sources such as other war films, propaganda films, and sci-fi. On the theoretical side I have used theories from various thinkers on both media and ideology. Verhoeven has said that the point of the movie is that "War makes us all fascists". And towards the end of the film, it is hard not to be swayed by the romantic death cult of fascism. The earliest clips are like cut straight from a World War II propaganda film. One such newsreel, "WHY WE FIGHT," was, in fact, a series of films designed to make the American people ready for war. Verhoeven himself refers to the film's commercials and propaganda as "wink-wink Riefenstahl".
dc.publisherNTNU
dc.titleBlod, Jord, og Romskip: Hvordan Verhoeven Dekonstruerer Fascistisk Ideologi og Propaganda i Starship Troopers
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel