Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPedersen, Ann-Charlottnb_NO
dc.contributor.advisorHolmen, Elsebethnb_NO
dc.contributor.authorVoldheim, Eivindnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:29:23Z
dc.date.available2014-12-19T14:29:23Z
dc.date.created2014-06-11nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier723979nb_NO
dc.identifierntnudaim:6147nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/266540
dc.description.abstractInnkjøp av produkter og tjenester står ofte for en betydelig andel av en bedrifts kostnader i byggebransjen. Entreprenørene er i stor grad avhengig av outsourcing, men har historisk sett fokusert lite på tette relasjoner til leverandørene og heller hatt fokus på pris. Denne studien ser på sammenhengen mellom hvordan Veidekke utfører innkjøp og hvordan relasjonene med leverandørene håndteres og oppleves. Fokuset er på kjøperen, men leverandørenes syn er også tatt i betraktning for en mer utfyllende situasjonsforståelse. En casestudie av Veidekke og et av deres boligprosjekter er benyttet for å se hva de legger vekt på ved leverandørvalg, hvordan de gjør innkjøp for de ulike produktene og tjenestene, samt hvordan leverandørene ser på Veidekkes måte å arbeide på. Studien undersøker også om relasjonene til leverandørene er avhengige av hvilke sourcingstrategier og sourcingstrukturer Veidekke benytter. Det har blitt gjennomført intervjuer av innkjøpsansvarlige i Veidekke og av personell tilknyttet boligprosjektet hos de ulike leverandørene. For å undersøke informasjonen omkring innkjøpsarbeidet og leverandørrelasjonene er det benyttet teorier som både er transaksjons- og relasjonsorientert, og modeller fra to forskningstradisjoner har vært nyttig for bedre å kunne belyse situasjonen og få et helhetlig bilde av innkjøpsarbeidet.Studien viser at Veidekke har et klart fokus på pris ved leverandørvalg, men at de også benytter seg av relasjonene til utvalgte leverandører. Single sourcing er den eneste sourcingstrukturen som benyttes på grunn av et uttalt ønske om minst mulig koordineringsarbeid, og relasjonene til leverandørene er i liten grad avhengige av Veidekkes sourcingstrategier. Veidekke og enkelte av leverandørene viser tegn til å ha etablerte relasjoner, men siden pris er uttalt å gjelde foran relasjoner er det ikke sikkert Veidekke utnytter verken relasjonene eller markedsposisjonen maksimalt. Veidekke bør være klarere på om de ønsker færrest mulig leverandører per produkt eller tjeneste, og dermed ta følgene av dette, eller om det er prisen som skal være hovedkriteriet ved innkjøp. Hvis det er prisen som er viktigst for Veidekke, bør de i enda større grad enn i dag utnytte mulighetene de har til å presse leverandørene og bruke posisjonen sin i markedet. Hvis det er single sourcing og relasjonene som er viktigst for Veidekke bør de fokusere på utvikling av leverandørrelasjonene, og ikke samtidig fokusere på pris. Det er greit å ha fokus på pris for tjenester hvor det ikke foreligger eller er ønskelig med spesielle relasjoner, men prisfokuset bør ikke også i like stor grad være gjeldene for produktene og tjenestene hvor Veidekke ønsker å benytte seg av etablerte leverandørrelasjoner.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for industriell økonomi og teknologiledelsenb_NO
dc.titleLeverandørrelasjoner ved sourcing av produkter og tjenester i Veidekkenb_NO
dc.title.alternativeSupplier Relations by Sourcing of Products and Services at Veidekkenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber172nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelsenb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel