Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHanem, Guri Ellen
dc.contributor.authorMoe, Hanne Jensen
dc.date.accessioned2020-07-12T16:01:00Z
dc.date.available2020-07-12T16:01:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663845
dc.description.abstractTemaet for oppgaven er forskningskommunikasjon i sosiale medier. Oppgaven undersøker hvordan NTNU Oceans kan få en mer effektiv forskningskommunikasjon i sosiale medier ved å se på hvilke fordeler som kan oppnås, hvordan det kan bli en rutine i arbeidsdagen, og hvordan mer tid og økt publisering av innlegg i sosiale medier kan skape større engasjement fra omgivelsene. Målet med oppgaven er å øke bevisstheten om hva som kan oppnås med bruk av sosiale medier i forskningskommunikasjon, og at oppgaven blir som en kartleggingsplan av sosiale medier som kommunikasjonsverktøy. For å løse problemstillingen er det brukt nettbasert spørreundersøkelse. Undersøkelsen spør om forskeres kunnskaper, erfaringer og holdninger til forskningskommunikasjon i sosiale medier; om NTNU Oceans’ sosiale mediekanaler; fordeler og barrierer med forskningskommunikasjon i sosiale medier, og bruk av bilder og video i forskningskommunikasjon. Funnene i spørreundersøkelsen viser at interessen for forskningskommunikasjon i sosiale medier er til stede, spesielt knyttet til samarbeid. Forskningskommunikasjon i sosiale medier, både med og uten samarbeid, kan bidra til å løfte frem fagfeltet ditt. Spørreundersøkelsen fant også at mangel på tid og generell skepsis er hovedbarrierene mot å utøve forskningskommunikasjon i sosiale medier. Oppgavens funn og tidligere forskning viser at forskere kan oppleve å spare tid og få igjen for tiden de bruker på sosiale medier hvis de klarer å integrere dem med andre arbeidsoppgaver. Visuelle virkemidler kan skape engasjement ved å gi publikum muligheten til å se en verden de ellers ikke har enkel tilgang til. Tilslutt, viser oppgaven hvordan forskningskommunikasjon i sosiale medier kan effektiviseres med hjelp av strategisk kommunikasjon med klare mål, målgrupper og tiltak. Oppgaven er et praksissamarbeid mellom NTNU Oceans og emnet medievitere i praksis.
dc.description.abstractThe topic of the thesis is science communication in social media. The thesis explores how NTNU Oceans can get more efficient science communication in social media, by looking at what benefits can be achieved with the use of social media in science communication, how it can become a routine in your workday, and how more time and increased publishing of posts in social media can create more engagement from the public. The goal of the thesis is to raise awareness of what can be achieved with the use of social media in science communication, and that the thesis will function as a map for raising awareness of social media as a communication tool. In order to solve the thesis statement, an online survey was used to learn about researchers' knowledge, experiences and attitudes toward science communication in social media; about NTNU Oceans social media channels; benefits and barriers to science communication in social media, and the use of images and video in science communication. The findings of the survey show that interest in science communication in social media is present, especially related to collaboration. Science communication in social media, both with and without collaboration, can help to highlight your field of research. Lack of time and general scepticism are the main barriers to the motivation to practice science communication in social media. The findings of the thesis and previous research show that researchers can save time and regain the time they spend on social media if they manage to integrate social media with other work tasks. Furthermore, the thesis shows that publishing research in social media can also build bridges by informing and engaging the public about your field of research. Images and videos can create engagement by giving the audience the opportunity to see a world they otherwise do not have easy access to. Finally, the thesis shows how strategic communication, with clear goals, target groups and measures, contributes to further improve science communication in social media. The thesis is a collaboration between NTNU Oceans and the practical option for the Bachelor’s Thesis in Media Studies.
dc.publisherNTNU
dc.titleForskningskommunikasjon på sosiale medier
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel