Show simple item record

dc.contributor.advisorHanem, Guri
dc.contributor.authorMehren, Ida Anette
dc.date.accessioned2020-07-12T16:00:49Z
dc.date.available2020-07-12T16:00:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663841
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvilke utfordringer aldersgruppen "unge voksne", 19-29, opplever ved lesing av NRK´s dybdejournalistikk på mobil. Gjennom fokuserte intervjuer har jeg funnet ut at informantene opplever utfordringer ved dybdejournalistikk på mobil både gjennom mulighetsbetingelsene som ligger latent i mobilens teknologi, men også de sosiale mulighetsbetingelsene som påvirker de kommunikative praksisene. Forskningsresultatene viser at "unge voksne" anser visuelle elementer helt nødvendig for å skape motivasjon for lesingen og i stor grad bidrar til å dempe flere av utfordringene de opplever, men at visuelle elementer også kan fungere demotiverende dersom de oppleves unødvendige. Oppgaven gir NRK Tyholt muligheten til å få innblikk i hvordan de best kan bruke visuelle elementer til sin fordel, for å kunne skape økt engasjement blant en utfordrende målgruppe. Oppgaven viser også at dybdejournalistikk på mobil påvirkes av hvordan artiklene når frem til hver enkelt leser, og derfor må anse potensielle avsendere og delinger av artikler vel så viktig som det faktiske innholdet.
dc.description.abstractThis paper examines what challenges the age-group "young adults", 19-29, experience when reading NRK´s in-depth journalism on mobile. Through focused interviews, I have found that the informants experience challenges of in-depth journalism on mobile, both through the affordances that are latent in the mobile technology, but also the social affordances that influece its communicative practices. The research findings show that "young adults" consider visual elements as essential to motivate reading, and to a larger extent helps to mitigate more of the challenges they face, but that visual elements can also act demotivating if experienced unnecessarily. The assignment gives NRK Tyholt the opportunity to gain insight into how they best can use visual elements to their advantage, in order to create increased engagement amonge a challenging target audience. The thesis also shows that in-depth journalism on mobile is influenced by how the articles reach each individual reader, and therefore, potential senders and sharing of articles must be considered as important as the actual content.
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital dybdejournalistikk - Utfordringer og muligheter i mobilens grensesnitt
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record