Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLisbeth Kvam
dc.contributor.authorKristin Merethe Sneeggen
dc.date.accessioned2020-07-11T16:02:34Z
dc.date.available2020-07-11T16:02:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663824
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å se om hvordan musikkterapi kan redusere utfordrende atferd hos personer med demens. Temaer som blir belyst er demens, utfordrende atferd, musikkterapi, miljøterapi og vernepleierens rolle. Metoden som er anvendt som metode er litteraturstudie Og det har blitt gjort systematiske litteratursøk i databasene idunn, ageline, psycinfo, pubmed og web of science. Relevante fagfellevurderte artikler har blitt brukt for å belyse problemstillingen. Resultater fra fem artikler dannet grunnlaget for å drøfte hvordan musikkterapi kunne redusere utfordrende atferd hos personer med demens. I oppgaven ble det konkludert med at individuell musikkterapi og gruppemusikkterapi kunne redusere utfordrende atferd hos personer med demens.
dc.description.abstractThe purpose of this assignment is to see how music therapy can reduce challenging behavior in people with dementia. Topics highlighted are dementia, challenging behavior, music therapy, environmental therapy and the role of the vernepleier. The method used as method is literature study And systematic literature searches have been done in the databases idunn, ageline, psycinfo, pubmed and web of science. Relevant peer-reviewed articles have been used to illustrate the issue. Results from five articles formed the basis for discussing how music therapy could reduce challenging behavior in people with dementia. The thesis concluded that individual music therapy and group music therapy could reduce challenging behavior in people with dementia.
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan musikkterapi redusere utfordrende atferd hos personer med demens?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel