Hvordan kan musikkterapi redusere utfordrende atferd hos personer med demens?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2663824Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1308]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å se om hvordan musikkterapi kan redusere utfordrende atferd hos personer med demens. Temaer som blir belyst er demens, utfordrende atferd, musikkterapi, miljøterapi og vernepleierens rolle. Metoden som er anvendt som metode er litteraturstudie Og det har blitt gjort systematiske litteratursøk i databasene idunn, ageline, psycinfo, pubmed og web of science. Relevante fagfellevurderte artikler har blitt brukt for å belyse problemstillingen. Resultater fra fem artikler dannet grunnlaget for å drøfte hvordan musikkterapi kunne redusere utfordrende atferd hos personer med demens.
I oppgaven ble det konkludert med at individuell musikkterapi og gruppemusikkterapi kunne redusere utfordrende atferd hos personer med demens. The purpose of this assignment is to see how music therapy can reduce challenging behavior in people with dementia. Topics highlighted are dementia, challenging behavior, music therapy, environmental therapy and the role of the vernepleier.The method used as method is literature study And systematic literature searches have been done in the databases idunn, ageline, psycinfo, pubmed and web of science. Relevant peer-reviewed articles have been used to illustrate the issue. Results from five articles formed the basis for discussing how music therapy could reduce challenging behavior in people with dementia.
The thesis concluded that individual music therapy and group music therapy could reduce challenging behavior in people with dementia.