dc.description.abstract | Vurdering for læring (VfL) har de siste årene fått økt oppmerksomhet og blitt et satsingsområde i norsk skole. En viktig del av formålet med vurdering i fag er å fremme læring, og forskningslitteraturen tyder på at det å styrke den formative vurderingen kan gi betydelige læringsgevinster. Med utgangspunkt i Black og Williams (2009) nøkkelprinsipper for VfL var hensikten med denne studien å undersøke hvorvidt VfL praktiseres i kroppsøvingsfaget på videregående skole, samt hvordan disse prinsippene kan praktiseres på en læringsfremmende måte. Det ble foretatt systematiske litteratursøk, og seks empiriske studier oppfylte inklusjonskriteriene. Funnene i studiene indikerer at lærerne og elevene har ulik opplevelse av hvorvidt nøkkelprinsippene for VfL praktiseres i faget. Samlet sett viser funnene at lærerne selv oppgir at de praktiserer disse prinsippene. Funn fra elevperspektivet tyder derimot på at elevene i liten grad erfarer en læringsfremmende vurderingspraksis. Denne studien foreslår flere ulike forhold som mulige årsaker til en slik uoverensstemmelse, og diskuterer følgelig hvordan nøkkelprinsippene kan praktiseres på en måte som i større grad oppleves læringsfremmende for elevene. | |