Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorOttosen, Marte
dc.date.accessioned2020-07-07T16:04:01Z
dc.date.available2020-07-07T16:04:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661131
dc.description.abstractVurdering for læring (VfL) har de siste årene fått økt oppmerksomhet og blitt et satsingsområde i norsk skole. En viktig del av formålet med vurdering i fag er å fremme læring, og forskningslitteraturen tyder på at det å styrke den formative vurderingen kan gi betydelige læringsgevinster. Med utgangspunkt i Black og Williams (2009) nøkkelprinsipper for VfL var hensikten med denne studien å undersøke hvorvidt VfL praktiseres i kroppsøvingsfaget på videregående skole, samt hvordan disse prinsippene kan praktiseres på en læringsfremmende måte. Det ble foretatt systematiske litteratursøk, og seks empiriske studier oppfylte inklusjonskriteriene. Funnene i studiene indikerer at lærerne og elevene har ulik opplevelse av hvorvidt nøkkelprinsippene for VfL praktiseres i faget. Samlet sett viser funnene at lærerne selv oppgir at de praktiserer disse prinsippene. Funn fra elevperspektivet tyder derimot på at elevene i liten grad erfarer en læringsfremmende vurderingspraksis. Denne studien foreslår flere ulike forhold som mulige årsaker til en slik uoverensstemmelse, og diskuterer følgelig hvordan nøkkelprinsippene kan praktiseres på en måte som i større grad oppleves læringsfremmende for elevene.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering for læring i kroppsøving: En litteraturstudie om læringsfremmende vurderingspraksis fra et lærer- og elevperspektiv
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel