Analyse av hvordan elevprestasjoner i land med ulikt velstandsnivå avhenger av kjønn, inntekt og klassestørrelse
dc.contributor.advisor | Bjarne Strøm | |
dc.contributor.author | Skånlund, Magnus | |
dc.date.accessioned | 2020-06-27T16:01:46Z | |
dc.date.available | 2020-06-27T16:01:46Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2659756 | |
dc.description.abstract | Elevprestasjoner i skolen kan være et viktig mål på fremtidig vekst i et land. Denne oppgaven ser på hvordan leseferdigheter hos 4. klasse-elever påvirkes av kjønn, klassestørrelse og inntekt. Gjennom analysen ser jeg at leseferdighetene variere mellom kjønnene og at denne forskjellen er uavhengig av BNP-nivået i landet. Videre ser jeg også at leseferdighetene varierer med klassestørrelse og familieinntekt, men for disse faktorene så vil effekten også påvirkes av landets BNP-nivå. I denne oppgaven gjør jeg flere typer tester for å underbygge konklusjonene nevnt over. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Analyse av hvordan elevprestasjoner i land med ulikt velstandsnivå avhenger av kjønn, inntekt og klassestørrelse | |
dc.type | Bachelor thesis |