Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.authorVågen, Høvstad Ellen
dc.contributor.authorGillebo, Trine
dc.contributor.authorLodgaard, Adrian
dc.date.accessioned2020-06-27T16:01:44Z
dc.date.available2020-06-27T16:01:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659755
dc.description.abstractEn skoleproduktfunksjon har som mål å vise hvordan testresultat påvirkes av skolefaktorer, familie/elevkarakterisitka og medelevkarakteristika. I denne oppgaven er det leseferdigheter blant barn i fjerdeklasse som blir studert med utgangspunkt i disse faktorene. Vi starter med å kun se på hvordan det å ha gått i barnehage påvirker leseferdighetene til barn, og utvider etterhvert modellen gradvis til å inkludere flere forklaringsvariabler. Tidligere forskning som denne oppgaven baserer seg på er PIRLS-undersøkelsen, og vi bruker dermed et datasett for Norge basert på denne undersøkelsen til å innhente informasjon vedrørende hvilke effekter som påvirker leseferdigheter. Som et redskap i vår analyse bruker vi minste kvadraters metode for å klargjøre den antatte årsakssammenhengen mellom variablene. Analysen avdekker at det er mange faktorer som påvirker leseferdigheter, i tillegg til at vi får bekreftet at barnehage er positivt korrelert med leseprestasjoner.
dc.description.abstractA school product function aims to show how test results are influenced by school characteristics, family/student characteristics and fellow student characteristics. In this paper, reading skills among fourth-graders are studied on the basis of these three factors. We start by separately looking at how kindergarten attendance affects childrens reading performance, and further expand the model to include more explanatory variables. This paper is based on the PIRLS study, and we are using a dataset for Norway based on this study to gather information about the effects that is affecting reading skills. As a tool in our analysis, we use the least squares method to clarify the assumed causal relationship between the variables. The analysis reveals that there are many factors that are affecting reading skills, as well as it is confirming that kindergarten attendance is positively correlated with childrens reading performance.
dc.publisherNTNU
dc.titleAvkastning av å ha gått i barnehage på leseprestasjonene hos barneskoleelever
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel