Show simple item record

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.advisorValenta, Robin
dc.contributor.authorHansen, Sunniva Benedicte Nygård
dc.date.accessioned2020-06-27T16:01:36Z
dc.date.available2020-06-27T16:01:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659750
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg studert hvilken sammenheng det er mellom lærerens alder og erfaring og elevers leseprestasjoner, samt eventuelle forskjeller i effekten av lærerens alder og erfaring på elevprestasjoner i Norge, Sverige og Island. I tillegg har jeg undersøkt om det er forskjeller i effekten av lærerens alder og erfaring på elevprestasjoner for gutter og jenter, samt om det er forskjeller i effekten av lærerens alder og erfaring på elevprestasjoner for innvandrerelever og norskfødte elever. For å undersøke problemstillingene har jeg tatt utgangspunkt i International Reading Literacy Study (PIRLS), som har studert leseferdigheter til 4. klassinger i ulike land. For å studere sammenhengen mellom lærerens alder og erfaring og elevprestasjoner har jeg tatt utgangpunkt i en økonometrisk modell med grunnlag i skoleproduktfunksjonen. Grunnmodellen inneholder kontrollvariabler, som representerer individ- og familiebakgrunnskarakteristika, i tillegg til valgte interessevariabler for lærerkarakteristika. Ut fra denne grunnmodellen har jeg laget utvidede varianter hvor man inkluderer skoleressursvariabler eller eventuelle andre skole – og medelevkarakteristika. For å studere om effekten av læreralder og lærererfaring på elevprestasjoner er ulik for jenter og gutter eller ulik for innvandrerelever og norskfødte har jeg estimert interaksjonsmodeller. Interaksjonsmodeller er også estimert for å finne forskjellen i effekten av lærerens alder og erfaring på elevprestasjoner mellom Norge, Island og Sverige. Estimeringsmetoden som benyttes er Ordinary Least Squares (OLS)-estimering med multiple regresjonsmodeller. Jeg har også utført hypotesetester for å undersøke sammenhengen mellom læreralder og lærererfaring og elevprestasjoner. Ut fra resultatene av estimeringene og hypotesetestene kan jeg konkludere med at det er en statistisk signifikant effekt av lærerens erfaring på elevers leseprestasjoner for 4. klassinger i Norge, Sverige og Island. Lærerens erfaring har størst effekt på elevers leseprestasjoner i Sverige og minst effekt på elevers leseprestasjoner i Norge. En økning i lærerens erfaring med ca. 9,5 år vil gi en økt testscore på 1 poeng for elever i Norge. På Island vil en økning i lærerens erfaring med ett år gi en økning i gjennomsnittlig testscore på ca. 0.14 poeng mer enn i Norge, og i Sverige vil en økning i lærerens erfaring med ett år gi en økning i gjennomsnittlig testscore på ca. 0.58 poeng mer enn i Norge. I Norge og i Sverige er den prestasjonsfremmende effekten av lærerens erfaring større for jenter enn for gutter, mens på Island er den prestasjonsfremmende effekten av lærerens erfaring litt større for gutter enn for jenter. Derfor er effekten av lærerens erfaring på elever leseprestasjoner avhengig av kjønn, selv om dette ikke er en kausal sammenheng. I Norge og i Sverige er den prestasjonsfremmende effekten av lærerens erfaring større for innvandrerelever enn for elever født i landet, mens på Island er den prestasjonsfremmende effekten av lærerens erfaring større for elever født i landet enn for innvandrerelever. Derfor er effekten av lærerens erfaring også avhengig av om eleven er født i utlandet eller ikke, selv om dette ikke er en kausal sammenheng. Estimeringsresultatene tyder ikke på at effekten av lærerens erfaring er ikke-lineær (gitt våre spesifikasjoner av ikke-lineære alternativer).
dc.publisherNTNU
dc.titleI hvilken grad påvirker lærerens alder og erfaring elevers leseprestasjoner i Norge, Sverige og Island?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record