Show simple item record

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.authorZaytseva, Alla
dc.date.accessioned2020-06-27T16:01:11Z
dc.date.available2020-06-27T16:01:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659732
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er gjennomført som en del av utdannelsen ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet. Oppgaven utforsker sammenhengen mellom elevprestasjoner og klassestørrelse i Russland og USA. Vi har studert relevant litteratur og teori for å belyse problemstillingen. Vi har undersøkt tidligere studier omkring faktorer som påvirker elevenes prestasjoner og har tatt utgangspunkt i skoleproduktfunksjonen for å konstruere regresjonsmodeller. I analysen vår har vi brukt Minste Kvadraters Metode for å estimere disse modellene. Vårt hovedfunn er at det finnes en sammenheng mellom elevprestasjoner og klassestørrelsen i Russland. Vi har konkludert at effekten av å øke klassestørrelser med én elev vil øke testresultater. I USA kan vi ikke trekke en klar konklusjon om sammenhengen mellom elevprestasjoner og klassestørrelse. Til slutt ser vi at analysen vår har noen begrensninger og derfor et stort potensial for forbedringer og videre arbeid.
dc.description.abstractThis bachelor thesis has been completed as part of the bachelor’s degree at the Norwegian University of Science and Technology. The thesis explores the relationship between student achievements and class size in Russia and the United States. We have studied relevant literature and theory to analyze the thesis question. We have done research on factors that influence student performance and have used the school product function in order to construct the regression models. In our analysis we have used OLS method to estimate these models. Our main finding is that there is a correlation between student achievements and class size in Russia. We have concluded that the when a class increases with 1 student, it will also increase test results. In the United States, we cannot draw a clear conclusion about the relationship between student achievements and class size. Finally, we see that our analysis has some limitations and therefore a great potential for improvement and further work.
dc.publisherNTNU
dc.titleSammenhengen mellom elevprestasjoner og klassestørrelse. En komparativ analyse av Russland og USA.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record