Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne.
dc.contributor.authorSundnes, Sander Munkeby.
dc.date.accessioned2020-06-27T16:01:10Z
dc.date.available2020-06-27T16:01:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659731
dc.description.abstractI denne utredningen er effekten av klassestørrelse for elevprestasjoner belyst med hensyn på to undesøkelsesland. Estimeringen i oppgaven foretas gjennom å danne en regresjonsanalyse (OLS). Et av landene representerer et land med høy velstand, henholdsvis Norge, og det andre landet representerer et land med lavere velstand, henholdsvis Latvia. Videre er det undersøkt om andre variabler har noe å si for elevenes prestasjoner i skolen. Disse variablene er henholdsvis: foreldres utdanningsnivå, andelen elever ved skolen som kommer fra økonomisk vanskeligstilte hjem og antallet bøker i hjemmet. Disse er med på å danne oppgavens lineære grunnmodell. Videre ønskes det å belyse om effekten av klassestørrelse er forskjellig for ulike elevgrupper. Dette foretas gjennom å skille ut spesifiserte elevgrupper, forså å observere om effekten av å redusere klassestørrelser er forskjellig for de respektive elevgruppene.Dette gjøres gjennom å danne interaksjonsledd mellom klassestørrelse og enkelte elevgrupper, noe som utgjør utvidelsen av OLS-modellen. Avslutningsvis rettes fokuset mot om effekten av å redusere klassestørrelser er betydelig nok til å hevde at dette er et effektivt og godt virkemiddel for å registrere økte elevprestasjoner. Resultatene fra analysen viser i all hovedsak til at klassestørrelse ikke har noen betydelig effekt for elevprestasjoner. Dette vises først gjennom den lineære grunnmodellen, og deretter gjennom utvidelsen av modellen.
dc.description.abstractIn this study, the effect of class size on student achievement is elucidated with respect to two study countries. Estimation of the study is done by forming a regression analysis (OLS). One of the countries represents a country with high prosperity, respectively Norway and the other country represents a country with lower prosperity, respectively Latvia. Furthermore, it has been examined whether other variables have any significant effect on students' performances in school. These variables are, respectively: parents' educational level, percentage of students at the school from economically disadvantaged homes and number of books in the home.These help to form the study's basic linear model. Then, the focus turns towards whether the effect of class size is different for different groups of students. This is done by separating different groups of students, then observing whether the effect of reducing class sizes exhibits different results for any of the studentgroups. This is done by forming interaction links between class size and individual student groups, which makes for the extended version of the OLS-model. In the end, the focus is on whether the effect of reducing class sizes is significant enough to argue that this is an effective and good tool for registering increased performances among students. The results of the analysis mainly indicate that class size has no significant effect on student performance. This is shown firstly through the basic linear model, and then through the extended version of the model.
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken effekt har klassestørrelse på elevprestasjoner i land med ulike velstandsnivå?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel