Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Helge
dc.contributor.authorHjulstad, Mathias Håhjem
dc.contributor.authorReitan, Bendik Berntsen
dc.contributor.authorLøvik, Jesper Langaas
dc.date.accessioned2020-06-18T16:01:44Z
dc.date.available2020-06-18T16:01:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2658733
dc.description.abstractVirtuell samhandling og digitalisering er to sentrale forskningsområder som aldri har vært mer aktuelle enn i dagens dynamiske arbeidsliv. Med denne oppgaven ønsker vi å rette fokus mot digitalisering, og hvordan dette påvirker virksomheter. Formålet med oppgaven er å avdekke hvordan digitalisering påvirker organisasjonen, og hvordan det åpner opp for økt effektivitet og muligheter når det kommer til arbeidsmetodikk. Det ble fokusert på digitaliseringsstrategi, strategi rundt utvikling av virtuelle team, ledernes arbeid rundt utvikling av virtuelle team, og tilslutt kunnskapsdeling. For å belyse dette ble følgende problemstilling utformet: «Hvordan påvirker pågående digitaliseringsprosesser bruken av virtuelle team i ATEA?» Gjennom individuelle intervjuer ble 14 medarbeidere ved konsulentavdelingen i ATEA intervjuet ved bruk av kvalitativ metode. Den innsamlede empirien vil sammen med eksisterende teori danne grunnlaget for å besvare problemstillingen. Vi kan på bakgrunn av våre funn konkludere med at gode digitaliseringsprosesser er en forutsetning for bruken av virtuelle team. Vår empiri viser at medarbeiderne savner en plan for hvordan fremtidens ATEA skal se ut. Videre viser empirien at videreutviklingen av virtuelle team i stor grad er preget av selvledelse og relasjonsbygging. I tillegg viser våre funn at fraværet av en strategi for videreutvikling av virtuelle team har som konsekvens at teamene forfaller. Til slutt ser man at virtuelle team synes å skape en høyere terskel for å ta kontakt eller spørre om hjelp, noe som er en utfordring med tanke på kunnskapsdeling.
dc.description.abstractVirtual interaction and digitalisation are two key areas of research that never have been more central than in today's dynamic working life. In this paper, we have focused on digitalisation and how it affects businesses. The purpose of the paper is to uncover how digitalisation affects the organisation, and how it opens up for increased efficiency and opportunities when it comes to working methodology. It focuses on digitalisation strategy, virtual team development strategy, the management’s work on virtual team development, and finally knowledge sharing. This can be illustrated through the following research question: "How does ongoing digitisation processes affect the use of virtual teams in ATEA?" Through individual interviews, 14 employees at the consultancy department at ATEA were interviewed using a qualitative method. The collected empiricism, together with existing theory, will form the basis for answering the research question. Based on our findings, we can conclude that good digital transformation processes are a prerequisite for using virtual teams. Our empirical evidence shows that the employees are missing a plan for what the future of ATEA will look like. Furthermore, the empirical evidence shows that the further development of virtual teams is characterized by self-management and relationship building to a large extent. In addition, our findings show that the absence of a strategy for the further development of virtual teams has the consequence that the teams fall apart. Finally, it seems like virtual teams tend to create a higher threshold for contacting the management or to ask for help, which is a challenge in terms of knowledge sharing.
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirker pågående digitaliseringsprosesser bruken av virtuelle team?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel