Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorLøseth, Bjørn Jørgen Westad
dc.contributor.authorLøseth, Jakob Westad
dc.date.accessioned2020-06-11T16:01:21Z
dc.date.available2020-06-11T16:01:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657772
dc.description.abstractVi har i denne oppgaven tatt for oss utviklingen i lønnsomhet til Rema 1000 Norge og to av deres butikker i Trondheim, samt deres konkurrent Kiwi region Midt-Norge. Vi har sett på regnskapet og nøkkeltallene for å se utviklingen i lønnsomheten. Årsaken til at vi ville fokusere på Rema 1000 er at de stadig taper markedsandeler til konkurrentene, og de har de siste årene fått mye negativ oppmerksomhet i media. 

Kiwi ligger rett bak Rema 1000 dersom man ser til markedsandeler. Kiwi, som er en del av NorgesGruppen, har store konkurransefortrinn med tanke på innkjøpsbetingelser, noe som er en avgjørende faktor for lavpriskonkurransen. Dette kan være en av årsakene til at konkurransen har vært tiltakende de siste årene.

 Ut fra sammenligningen virker det som Rema 1000 Stavset i større grad er sårbar for endringer i dagligvarebransjen enn Rema 1000 Olav Tryggvasons gate. I tillegg har konkurransen vært tiltakende på Byåsen de siste årene, mens i Midtbyen har konkurransen vært relativt uforandret. Dette gjenspeilet seg i nøkkeltallene vi har beregnet. Butikken på Stavset har hatt en betydelig nedgang, spesielt med tanke på resultat og salgsinntekter. Butikken i Olav Tryggvasons gate har derimot hatt en liten vekst med tanke på salgsinntekter siste årene. Resultatet har til tross for veksten i omsetning forverret seg over årene. Lønnsomheten til begge butikkene har hatt et fall, men Rema 1000 Stavet har hatt et større fall enn Rema 1000 Olav Tryggvasons gate.

 Da vi sammenlignet Rema 1000 Norge og Kiwi Midt-Norge så vi at begge kjedene hadde mistet omsetning over perioden. Rema 1000 Norge sitt driftsresultat har forverret seg over årene, samtidig som Kiwi Midt-Norge sitt driftsresultat har bedret seg. Dette tyder på at Kiwi har kommet styrket ut i Midt-Norge, samtidig som Rema 1000 sin lønnsomhet i hele Norge har hatt et tilbakefall.
dc.description.abstractIn this term paper we have studied the development in the profitability of Rema 1000 Norge and two of their stores in Trondheim, and also the rival Kiwi region Midt-Norge. We have analysed their financial statement in order to examine and compare the development in profitability. One of the reasons we chose Rema 1000 as our reference is because of the negative attention they have attracted in media the last couple of years.

 Over the last few years Kiwi has almost equalled Rema 1000 in terms of market shares. Kiwi, as a part of NorgesGruppen, has a competitive advantage in terms of general conditions for purchase of goods. This may be one of the reasons the competition has increased in the recent years. 

We compared the two stores Rema 1000 Stavset and Rema 1000 Olav Tryggvasons gate, and we noticed that the store at Stavset is more vulnerable for changes in the grocery industry. The store at Stavset has in addition gotten more competitors in their area over the last couple years. Meanwhile the store in Olav Tryggvasons gate, which is in the city centre, has apparently not experienced any changes related to competition, as no new grocery stores have been established. The change in the market is also reflected in the key financial figures we have calculated. The store at Stavset has had a major decline, particularly in revenue and net income. The store in Olav Tryggvasons gate, has unlike Stavset, had an increase in revenues. But despite of the increase in revenues, the net income has decreased over the last years. The profitability at both stores has decreased, but Rema 1000 Stavset has the biggest downfall.

 When we compared Rema 1000 Norge and Kiwi Midt-Norge we discovered that both companies have decreased sales revenues. Rema 1000 Norges net income has decreased over the last few years, but Kiwi Midt-Norges net income has improved. Through the period we observed that Kiwi has strengthened their position and profitability in Midt-Norge, while Rema 1000 has had a setback in throughout Norway.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRegnskapsanalyse med fokus på lønnsomhet i norsk dagligvarebransje
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel