Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorAalvik, Hermann Røsseng
dc.contributor.authorBerg, Jens Didrik
dc.contributor.authorEllingsen, Anders Lægland
dc.date.accessioned2020-06-11T16:01:10Z
dc.date.available2020-06-11T16:01:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657763
dc.description.abstractI denne semesteroppgaven som avslutning på vår bachelor i økonomi og administrasjon har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse av Nabobil.no AS, for perioden 2015-2018. Nabobil.no AS er en nettbasert delingstjeneste for utleie av privatbil. Selskapet ble opprettet av syv gründere i 2015, og har vokst seg til å bli markedsleder i bransjen. For å besvare problemstillingen har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse. I oppgaven har vi fokusert på nøkkeltall for finansiering, likviditet, soliditet og lønnsomhet. I tillegg har vi gjennomført en SWOT-analyse, en strategisk analyse for å besvare underproblemstillingen. Lønnsomhetsanalysen viser svake nøkkeltall for Nabobil.no AS, men at det er en gradvis positiv utvikling for enkelte nøkkeltall. Konklusjonen på problemstillingen er at lønnsomheten i selskapet har vært gjennomgående svak i den analyserte perioden. En naturlig forklaring på svake nøkkeltall er at oppstarten er så sent som i 2015. En interessant utvikling for selskapet er oppkjøpet av den amerikanske bildelingsaktøren Getaround i 2019. Gjennom arbeidet med oppgaven har vi tilegnet oss kunnskap om bilutleie-bransjen, noe som har vært viktig for å kunne gjennomføre SWOT-analysen. De viktigste funnene fra denne analysen er at Nabobil er markedsleder og treffer godt på miljøtrenden vi ser i dag. Videre er potensialet for nye konkurrenter en stor trussel og Nabobil burde vurdere å være proaktiv og skape barrierer for å forhindre tap av brukere.
dc.description.abstractIn this term paper, written as part of our finishing term in our business administration program, we have performed a profitability analysis of Nabobil.no AS from 2015 through 2018. Nabobil.no AS is a web-based sharing-platform for the purpose of renting and lending cars. The firm was founded by seven entrepreneurs in 2015 and has grown to become the industry market leader. In order to answer the research question, we have performed a profitability analysis. The paper focuses on key figures for financing, liquidity, solidity, and profitability. In addition to this, the paper also includes a SWOT-analysis in order to answer the subordinate research question. Initially, the profitability analysis shows weak key figures for the firm, but also gradual positive development for some key figures. In conclusion to our paper we state that the firm has generally had a poor profitability in the period analysed. A natural explanation to the poor performance could be the recent upstart of the firm in 2015. An interesting development is the acquisition of the firm by the American car-sharing actor Getaround in 2019. Through the work on this paper we have gathered knowledge of the car-rental industry, which has been important to be able to perform a SWOT-analysis. The most important finds from this analysis is that Nabobil is the market leader and that the concept fits nicely in with the current commercial environmental trend. In addition, the potential for new competitors is a big threat, and Nabobil should consider being proactive and create barriers of entry to prevent a loss of users.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLønnsomhetsanalyse av Nabobil.no AS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel