Hvordan har lønnsomheten utviklet seg for Get Inspired i perioden 2015-2018? Hvilke interne og eksterne faktorer kan være med på å forklare utviklingen i lønnsomheten?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2657754Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1773]
Sammendrag
I denne oppgaven har vi sett på hvordan lønnsomheten til nettbutikken Get Inspired har utviklet seg fra 2015 til 2018. Samtidig har vi forsøkt å finne årsaker til denne utviklingen. Vi starter med å ta for oss teorien knyttet til horisontal analyse, regnskapsanalyse og strategisk analyse. Videre har vi metodedelen som belyser fremgangsmåten og valg gjennom oppgaven. Analysen vår består av tre deler, først horisontal analyse, deretter regnskapsanalyse og til slutt strategisk analyse. Oppgaven avslutter med en diskusjon av funnene som knyttes sammen av resultatene vi har kommet frem til.
For å se på Get Inspired sin økonomiske situasjon har vi hentet opplysninger om regnskapet deres fra Proff.no. Ut ifra disse tallene har vi gjennomført en horisontal regnskapsanalyse og beregnet ulike nøkkeltall for å belyse problemstillingen vår. Lønnsomheten har hatt en negativ utvikling, til tross for at omsetningen har hatt en betydelig økning over hele perioden. Likevel vil vi si at lønnsomheten er tilfredsstillende, da tallene overstiger normtallene.
Videre har vi gjort en strategisk analyse for å få et mer helhetlig bilde av utviklingen til Get Inspired. Her har vi gjennomført Porters bransjeanalyse og en VRIO-analyse. Noen av forfatterne har vært på to foredrag der de har samlet informasjon som har vært nyttig for denne oppgaven. I tillegg har vi fått noen opplysninger gjennom mailkorrespondanse med daglig leder i Get Inspired. Vi har brukt den strategiske analysen til å prøve å finne mulige årsaker til deres utvikling og våre hovedfunn er rettet mot bedriftens investering i robotlager i 2017 og deres ekspertise på markedsføring.
På slutten av oppgaven, under diskusjon og konklusjon, har vi drøftet hovedfunnene fra regnskapsanalysen og den strategiske analysen ytterligere. Regnskapsanalysen viser jevnt over ganske solide nøkkeltall for Get Inspired innenfor de ulike kategoriene. Mange av nøkkeltallene har derimot blitt dårligere fra 2016 til 2017, hovedsakelig på grunn av en investering gjort i nytt robotstyrt varelager. Likevel har omsetningen økt over hele perioden. Gjennom den strategiske analysen har vi konkludert med at dette skyldes Get Inspired sin gjennomførte og billige markedsføring. Konklusjonen på problemstillingen er at regnskapsanalysen vår viser at lønnsomheten i selskapet har vært gjennomgående god i den analyserte perioden. In this thesis, we have conducted a study on how the profitability for the online store Get Inspired has developed in the period 2015-2018. Simultaneously, we have tried to find the reasons behind this development. First, we explain the theory related to the horizontal analysis, the accounting analysis and a strategic analysis. Furthermore, the research methodology section will explain the procedure and choices we made throughout the thesis. The analysis consists of three parts; first the horizontal analysis, then the accounting analysis and lastly the strategic analysis. The thesis ends with a discussion of our findings, linking them together with the results.
To understand the online store´s financial situation we gathered information about their financial statements from Proff.no. We conducted the horizontal analysis by using the information from Proff.no and calculated different key indicators to answer the research question. The profitability has developed in a negative way, despite the fact that the revenue has had a remarkable growth throughout the period. The profitability is, however, still satisfactory.
In addition, we conducted a strategic analysis to obtain an overall picture of the development that Get Inspired has experienced. We implemented Porter's five forces and a VRIO-analysis. Some of the authors of this paper participated on two events where they gathered useful information. Furthermore, we collected information through a mail exchange with the CEO of Get Inspired. We used the strategic analysis to find possible causes for the development and our main findings are concentrated around Get Inspired´s investment in an automated warehouse and their expertise at marketing.
At the end of the thesis, we have a detailed discussion about the main findings from the accounting analysis and the strategic analysis. The accounting analysis shows fairly solid key figures for Get Inspired within the various categories. On the other hand, many key figures have deteriorated from 2016 to 2017, mainly due to an investment in a new robot controlled warehouse. Nevertheless, the turnover has increased over the entire period. By doing the strategic analysis, we have concluded that this is caused by their good and cheap marketing. The conclusion of our research question is that the profitability of the company has been consistently good during the analyzed period.