Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugen, Bjørn
dc.contributor.advisorRølvåg, Terje
dc.contributor.authorHartmann, Bjørn
dc.date.accessioned2020-06-11T16:00:30Z
dc.date.available2020-06-11T16:00:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657742
dc.description.abstractDigital tvilling-teknologi er forventet å oppleve kraftig vekst. Mye av trekkraften springer ut i den fjerde industrielle revolusjonen ved cyber fysiske systemer som slår bro mellom den fysiske og virtuelle verden. En bro som vil revolusjonere vedlikehold og produktutvikling. Definisjonen av en digital tvilling er brukt på tvers av plattformer som prosesser, produkter og tjenester. I strukturell mekanikk er definisjonen begrenset til en virtuell gjengivelse av en fysisk struktur med identisk strukturell adferd. Denne masteroppgaven presenterer en «ende til ende» digital tvilling-løsning. Implementerte løsninger med tilhørende metode og teori er beskrevet i detalj. Instrumentering, modellering, system-kobling, sanntidssimulering, skybasert overvåkingssystem og restlevetid estimeringer er inkludert. Den digitale tvillingen referert til i denne oppgaven er et system av en kran og en flåte. Kranen befinner seg på det marintekniske senteret ved NTNU, Trondheim. Den fysiske flåten ble aldri realisert i løpet av oppgaven. Fokuset er på den anvendte inversmetoden og den foreslåtte co-simuleringsimplementeringen. En inversmetode i strukturell dynamikk er metoden for å identifisere laster basert på målte responser på et fysisk system. En inversmetode basert på elementmetoden ble anvendt. En co-simulering er en transient simulering av koblete subsystemer. Uavhengige dynamiske simuleringssubsystemer fra Fedem Technology ble sammenkoblet gjennom Functional Mock-up Interface (FMI), en verktøyuavhengig standard for modellutveksling mellom plattformer. Siden den fysiske flåten aldri realiserte seg i løpet av oppgaven er konseptene og løsningene for co-simulering beskrevet testet og validert kun i virtuelle omgivelser. Strekklapper ble brukt til å måle responser til bruk i inversmetoden. Resultatene viste at nøyaktigheten på metoden var høyst avhengig av mengden elektrisk støy på det fysiske oppsettet. Likevel, dersom støynivåene var lave nok, er inversmetoden med sine quasistatiske antagelser konkludert som velformulert for tilfellet ved en digital tvilling av en kran alene. Co-simuleringen testet i de støyfrie virtuelle omgivelsene viste lovende resultater. De identifiserte lastene, samt resulterende tøyninger var tilfredsstillende nøyaktige. Videre testing i fysiske omgivelser er avgjørende for videre validering. Resultater er imidlertid lovende, og et sterkt grunnlag for videre utvikling av en sanntids digital tvilling med co-simulering har blitt lagt.
dc.description.abstractDigital twin technology is forecasted to experience substantial growth. Much of the traction originates from the fourth industrial revolution of cyber-physical systems, bridging the gap between the physical and virtual worlds, a bridge that will revolutionize maintenance and product development. The definition of a digital twin is used across various disciplines such as processes, products and services. In structural mechanics, however, the definition is limited to the generation of a virtual replication of a physical structure with identical structural behavior. This master thesis presents an end to end digital twin solution. Implemented solutions with accompanying methods and theories are described in detail. Instrumentation, inverse method, modeling, subsystem coupling, real-time simulation, cloud-based monitoring system (CBMS) and remaining useful life estimations are considered. The digital twin referred to in this thesis is a system of a barge and a crane. The crane is located at the center of Marine Technology at Tyholt, Trondheim. The physical barge was never realized during the thesis. Focus is given to the applied inverse method and the proposed co-simulation implementation. An inverse method in structural dynamics is the identification of loads based on measured responses on a physical system. An inverse method based on finite element beam theory was applied. A co-simulation is a transient simulation of coupled subsystems. Independent dynamic simulation subsystems powered by Fedem technology were coupled through the use of the Functional Mock-up Interface (FMI), a tool-independent standard created for cross-platform model exchange. As the physical barge was never realized in the thesis, the concepts and proposed solutions for co-simulation are described, tested and validated in a virtual environment only. Strain gauges were used to measure the responses used in the inverse method. Results show that the accuracy of the method is highly dependent on the electrical noise in the physical setup. However, for the case of satisfactory noise levels, the inverse method with its quasi-static assumption is assumed to be well formulated for the standalone crane digital twin. The co-simulation tested in the noise-free virtual environment showed promising results. The identified loads, as well as resulting strains, were satisfactory accurate. Further testing in a real-life application will be essential for further validation. Results are however promising, and a strong foundation for further development of a real-time structural digital twin co-simulation has been laid.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital Twin Monitoring of Offshore Knuckle Boom Crane
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel