dc.contributor.advisor | Osen, Ottar | |
dc.contributor.advisor | Bye, Robin Trulssen | |
dc.contributor.author | Sorte, Nora | |
dc.date.accessioned | 2020-06-04T16:04:37Z | |
dc.date.available | 2020-06-04T16:04:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2656787 | |
dc.description.abstract | Målet for dette prosjektet var å lage en grunnleggende Simulink modell som kan brukes til å simulere kraftproduksjonen i et skip som har både batterier og dieselelektriske generatorer. Jeg begynte med å lage en veldig grunnleggende modell, og forbedret den ved å legge til et batteri, en generator til, og et enkelt power management system.
På sitt mest grunnleggende bruker modellen et testsignal for forbruk og variable inputs til å gi oss et estimat for hvor kraftige generatorene må være for å dekke behovet og lade batteriene, samt hvor mye batterikapasitet som er nødvedig. Dette er den grunnleggende modellens funksjon, men fordi den er relativt enkel og modulær har den en fleksibilitet som gjør den enkel å tilpasse for ulike formål. | |
dc.description.abstract | In this project my goal was to create a basic Simulink model that can be used to simulate the power supply of a ship that contains both a battery and diesel electric generators. I started by making a very basic model, and iterated upon it by adding a battery, a second generator, and a simple power management system.
At its most basic the model uses a demand test signal and variable inputs to give us a rough estimate of how powerful the generators need to be in order to supply the system and charge the batteries, as well as how much battery capacity is needed. This is the function of the basic model, but due to its simplicity and high degree of modularity, it has a flexibility that makes it relatively easy to alter for different setups. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | a simulation model for power management in hybrid ships | |
dc.type | Bachelor thesis | |