Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSöderström, Sylvia
dc.contributor.authorGravås, Linn Kamilla Linberg
dc.contributor.author
dc.contributor.authorFalck, Iris Karoline
dc.date.accessioned2020-06-04T16:02:14Z
dc.date.available2020-06-04T16:02:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656704
dc.description.abstractTittel Kompetanse i arbeid med stress og diffuse smerter hos barn og unge: Å forstå en helhet. Bakgrunn Det er økt rapportering om stress og stressrelaterte symptomer, som smerte, blant barn og unge. Langvarig stress har en rekke negative konsekvenser både for individet og samfunnet. Hensikt Formålet er å utforske hvilken kompetanse helsepersonell anvender i arbeidet med stress og diffuse kroppslige smerter blant barn og unge, for å belyse viktig kunnskap i arbeidet for å redusere stressrelaterte plager hos barn. Metode Studien er basert på tre kvalitative semistrukturerte individuelle intervjuer med helsepersonell som arbeider med barn og unge med stressrelaterte plager. Intervjuene ble fortløpende nedskrevet, transkribert og analyser i etterkant. Resultat Helsepersonell anvender mange former for kompetanse. Den mest fremtredende kompetansen er kunnskap om barns kognitive- og motoriske normalutvikling og avvik fra denne, samt tilstrekkelig teoretisk kunnskap for å tolke og forstå kroppslige uttrykk forårsaket av stress og diffus smerte. Konklusjon For å få en mer helhetlig forståelse av barnet kan det være hensiktsmessig at man observerer, tilrettelegger og behandler barnet i dets naturlige miljø. Fysioterapeutisk kompetanse, som berøring og fysisk aktivitet, synes å være viktig for å anerkjenne de kroppslige symptomene.
dc.description.abstractTitle Knowledge in working with stress and diffuse pain in children and adolescents: Understanding the bigger picture. Background Increased reporting of stress and stress related complaints among children and adolescents. Long term stress has a long line of consequences which influence both the individual and the society. Purpose The purpose is to explore which knowledge/skill a physiotherapist uses in the work with children who suffer with stress and diffuse bodily complaints, and to what degree the physiotherapists competence is sufficient. This is done to enlighten important knowledge needed to reduce the stress related complaints among children and whether these might be lacking. Method The study is based on three qualitative semistructured individual interviews with healthcare professionals which work with children and adolescents with stress related complaints Results Health care professionals use a variety of different types of knowledge. The most prominent is the knowledge of childrens cognitive and motorical development and the deviation, as well as sufficient theoretical knowledge to interpret and understand the body language that are caused by the stress and diffuse pain. Conclusion To understand the bigger picture around the child it might be appropriate to observe, facilitate and treat the child in its natural and familiar environment. Physiotherapeutic skills such as hands on treatment and physical activity seems to be important to underline the bodily symptoms.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKompetanse i arbeid med stress og diffuse smerter hos barn - Å forstå en helhet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel