Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDarvik, Monica
dc.contributor.authorDengerud, Norunn
dc.contributor.authorYtterbø, Ingrid
dc.date.accessioned2020-06-04T16:01:59Z
dc.date.available2020-06-04T16:01:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656686
dc.description.abstractTittel: Effekten av fysisk aktiv læring på akademiske prestasjoner. Hensikt: Sammenligne og vurdere studier som har undersøkt effekten av fysisk aktiv læring på akademiske prestasjoner. I tillegg blir det diskutert hvilken rolle fysioterapeuter kan ha i arbeid med skoleelever i alderen 6 til 12 år. Metode: Litteraturstudie. Det ble utført systematisk litteratursøk i databasene: PubMed, PsycINFO og ERIC i uke 44-46 i 2019. Resultat: Syv randomiserte kontrollerte studier ble inkludert i oppgaven. Tre av de inkluderte studiene fant at fysisk aktiv læring kan gi økt akademisk prestasjon innenfor minimum ett skolefag. Metodiske ulikheter på tvers av studiene medfører utfordringer i sammenligningen. Konklusjon: Alle de inkluderte studiene har funn som indikerer positive resultat av fysisk aktiv læring på akademiske prestasjoner hos barn i alderen 6 til 12 år, men kun tre av syv studier viser en signifikant forskjell mellom intervensjons- og kontrollgruppen. Oppgaven gir derfor ikke grunnlag for å hevde at fysisk aktiv læring medfører økt akademisk prestasjon hos elever i barneskolen. Det kan med fordel gjøres mer forskning innenfor feltet.
dc.description.abstractTitle: The effect of physically active learning on academic achievements. Aim: To compare and consider previous studies on the effect of physically active learning on academic achievements. It is also discussed what role physiotherapists can play in the work with school children at the age 6 to 12 years. Method: Review. Systematic computerized search was completed in the databases: PubMed, PsycINFO and ERIC during weeks 44-46 in 2019. Results: Seven randomized controlled trials were included, where the result from three of them concluded that physically active learning can result in increased academic achievement within at least one subject. Conclusion: All of the included studies contained findings that indicated positive impact on academic achievement, as a result of physically active learning for children at the age 6 to 12 years, while only three out of seven studies shows a significant difference between intervention- and control groups. The thesis does therefore not form the basis to claim that physically active learning results in and increase in academic results for children in primary school. There can be done further research within the field.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av fysisk aktiv læring på akademiske prestasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel