Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHåvold, Jon Ivarnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:26:49Z
dc.date.available2014-12-19T14:26:49Z
dc.date.created2007-11-22nb_NO
dc.date.issued2007nb_NO
dc.identifier123031nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-471-3960-8nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/265609
dc.description.abstractFrom Safety Culture to Safety Orientation. Developing a tool to measure safety in shipping This study intend to develop a tool to measure safety orientation (SO) in shipping. SO should be considered a practical safety culture assessment instrument, indicating the degree of orientation towards safety in a group or an organisation. The scale can for example be used in benchmarking as a key performance indicator (KPI), or as an indicator in a balanced scorecard type of management tool. The definition of the construct follows below: “Safety orientation consists of the cultural and contextual factors that create the attitudes and behaviour that influence occupational health and safety. Organisations with a positive safety orientation are characterised by a perception of the importance of health and safety, and by confidence in the efficacy of their chosen measures to create the necessary behaviour for avoiding or limiting accidents and to continuously improve health and safety.” (Håvold, 2005). Examples on the cultural and contextual factors (see definition) might be national culture, organizational culture, industry culture, professional culture, regulations and competition. The research falls into two categories; to contribute to theory testing of selected hypotheses related to safety culture/safety climate and contribute to the development of a tool to measure SO in shipping. An extensive literature search in the maritime and safety fields revealed that there has been almost no previous research dealing with safety culture/climate in the maritime context. The study therefore examines the literature dealing with safety culture and climate in areas other than shipping. Many of the factors identified by these investigations assisted the study in the development of a first culture assessment instrument to measure SO at sea. The main study was designed to represent as broadly as possible the safety attitudes, safety climate and safety culture of seafarers employed aboard Norwegian-owned vessels. The study was based on a quantitative research approach using two questionnaires for data gathering, generating two datasets. These datasets provide the basis upon which the analyses were conducted. The total number of seafarers who participated in the two surveys numbered more than 2800 from 27 countries. Analysis of the datasets enabled the safety orientation construct to be described comprehensively and to be tested using different quantitative methods.nb_NO
dc.description.abstractFra Sikkerhetskultur til Sikkerhetsorientering Utvikling av et verktøy for å måle sikkerhet i skipsfart Forskningen presentert i avhandlingen har som hovedintensjon å utvikle et verktøy til å måle sikkerhets orientering (SO) i skipsfart. SO er tenkt å være et praktisk instrument basert på sikkerhetskultur/klima, og som indikerer i hvor stor grad en gruppe eller organisasjon er orientert mot sikkerhet og som eksempelvis kan benyttes i benchmarking som en nøkkelindikator eller som indikator i balansert målstyring. Sikkerhetsorientering er definert nedenfor: Sikkerhets orientering er et resultat av kulturelle og kontekstuelle faktorer som fører til holdninger og handlinger som i sin tur påvirker yrkesmessig helse og sikkerhet. Organisasjoner med positiv sikkerhets orientering er karakterisert ved at helse og sikkerhet oppfattes som viktig, og ved tillit til at forebyggende aktiviteter vil gi ønsket handling slik at ulykker kan begrenses eller unngås og helse og sikkerhet kan forbedres kontinuerlig (Håvold, 2005). Eksempel på kulturelle og kontekstuelle faktorer (se definisjon) kan være nasjonal kultur, organisasjons kultur, industri kultur profesjons kultur, lover og regler eller konkurranse. Forskningen og de publiserte arbeidene som er en del av avhandlingen har både bidratt til teori ved å teste utvalgte hypoteser relatert til sikkerhets kultur/ sikkerhets klima, og bidratt til utvikling av et instrument for å måle SO i shipping. Litteratur søk i starten på prosjektet avdekket at det var publisert så godt som ingen forskning som omhandlet sikkerhets kultur/klima i en maritim setting. Senere er det publisert noe men betydelig mindre enn for eksempel for offshore oljeproduksjon. Utviklingen av et instrument for å vurdere sikkerhetsorientering til sjøs baserer seg derfor i stor grad på forskning utført i andre bransjer enn shipping. Hovedstudien ble designet slik at den omfatter holdninger til sikkerhet, sikkerhets klima og sikkerhets kultur til sjømenn ombord på skip eid av Norske redere. Studien er kvantitativ, basert på analyser av to datasett innsamlet via to spørreskjemaer. I alt deltok mer enn 2800 sjømenn fra 27 land i undersøkelsen. Analyser av datamaterialet gjorde at sikkerhetsorientering begrepet kunne bli beskrevet og testet ved å benytte forskjellig kvantitative metoder.nb_NO
dc.languageengnb_NO
dc.publisherFakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelsenb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:180nb_NO
dc.titleFrom Safety Culture to Safety Orientation - Developing a tool to measure safety in shippingnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelsenb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel