Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEllingsen, Winfreidnb_NO
dc.contributor.authorHøvik, Sverre Kristiannb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:26:34Z
dc.date.available2014-12-19T14:26:34Z
dc.date.created2013-10-10nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier655171nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/265577
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler posisjon som identitetsskaper i Trøndelag og resten av Norge. Fra 1995 til i dag har klubben deltatt kontinuerlig i Europacupspill og har også vært Norges fotballflaggskip. Selv om klubben i dag ikke er like dominerende som de var på nittitallet, er viser funnene i oppgaven at RBK-supportere eksisterer nesten over hele landet. For at en fotballklubb skal lykkes med å skape regional og nasjonal interesse er klubber avhengig av å lykkes med å spille på steders kvaliteter og dets særpreg. RBK har sitt tilholdssted på Lerkendal stadion, der det kan betraktes som et sted for opplevelser. Gjennom å spille attraktiv og publikumsvennlig fotball, bidrar dette til å skape gode opplevelser for publikum og sponsorer. Empirien i denne oppgaven baserer seg på intervjuer med åtte personer som har sin stilling til fylkeskommune, kommune, samarbeidspartnere og RBK. I tillegg baserer den regionale utstrekningen av supportere seg på sesongkortdata som er hentet fra billettansvarlig i RBK. Analysen er delt opp i tre deler. Den første delen fokuserer på hvor stor regional utstrekning det finnes av RBK-sesongkort. Samtidig ser tar denne delen for seg hva som ligger bak RBK-patriotisme i hos andre mennesker som ikke har sin opprinnelse fra Trøndelag. I del to fokuseres det på RBKs tilstedeværelse som lokal aktør og hvordan Europacup deltakelse skaper interesse og ringvirkninger for Trondheim som sted. I den siste delen legges det vekt på hvordan internasjonaliseringa av RBK har påvirket klubbens lokale kontekst i form av kjøp og slag av spillere. Denne delen tar også for seg supporterens betraktninger av vektleggingen av lokal forankring. Hovedfunnene viser at RBK selger sesongkort bortimot over hele landet, der fotballfilosofien og profiler som er noe av bidragene som har ført til den nasjonale oppmerksomheten rundt RBK. Klubbens tilstedeværelse som lokal aktør viser seg å være markant, spesielt med tanke på når klubben deltar i Champions League. Det er da Trondheim som sted får størst nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. Samtidig har også klubbens deltakelse i Europacup bidratt til å skape en stolthet i hos innbyggerne i Trondheim, der det fortelles stadig om historiske idrettsprestasjoner på Lerkendal Stadion. Når det gjelder internasjonaliseringa av klubben og hvordan dette har påvirket klubbens lokale kontekst, legger oppgaven hovedfokuset på lokale spillere. Som følge av Europacupdeltakelse har klubben fått et internasjonalt navn og oppmerksomhet. Som følge at dette viser det seg at det er vanskeligere å holde på unge kvalitetsspillere fra Trøndelag, siden større klubber i Europa ønsker å talenter jo yngre de er. Analysen påpeker også at supportere har stort sett tatt inn over seg at fotball har utviklet seg slik at RBK er nødt til å selge lokale kvalitetsspillere med tanke på økonomi, men ikke minst den signaleffekten det gir for andre talenter i landet. RBK er en klubb man kan utvikle seg i og ta steget videre i karrieren.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Geografisk instituttnb_NO
dc.titleRosenborg – hele Norges fotballag?: Studie om Rosenborg ballklubs regionale utstrekning og identitetsskapingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Geografisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel