Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWollan, Gjermundnb_NO
dc.contributor.authorIversen, Cesilie Skorstadnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:25:59Z
dc.date.available2014-12-19T14:25:59Z
dc.date.created2012-08-01nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier542493nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/265373
dc.description.abstractOpplevelsesnæringene man finner i opplevelsesøkonomien synes å ha fått en viktig betydning for de stedene der de er lokalisert. Opplevelsesøkonomien er blitt en del av samfunnsutviklingen og en viktig kilde til verdiskapning. Denne oppgaven er en case-studie av opplevelsesøkonomiens betydning for steder i distriktene – belyst med eksemplet Flatanger. Oppgaven fokuserer på innvirkningene opplevelsesøkonomien har på stedet i studien. Det empiriske grunnlaget er basert på kvalitative intervjuer med informanter som driver ulike former for opplevelsesnæringer, i tillegg til en representant fra kommunen. Analysen i oppgaven er tredelt hvor den første delen fokuserer på drivkreftene og motivasjonen bak det å starte opp med opplevelsesnæringer i Flatanger. Den andre delen fokuserer på ressurser ved stedet som vektlegges for å skape gode produkter for opplevelse, og hvilke faktorer som vektlegges for å lykkes i opplevelsesnæringene. Den siste delen fokuserer på om satsing innenfor opplevelsesøkonomien bidrar til transformasjon av stedet. Hovedfunnene i oppgaven viser at etterspørselen etter opplevelser er med på å danne et nytt grunnlag for produsenter innenfor turisme og reiseliv for steder som Flatanger. Behovet for nye næringer og viljen til nyskaping danner grunnlaget for at mange entreprenører starter opp i kommunen. Drivkreftene for å satse på nye næringer er tett knyttet opp til Flatanger som hjemsted og muligheten til å skape noe. Stedets omgivelser og beliggenhet, men også opplevelsen av stedet som fritt og trygt betraktes som viktige ressurser for helhetsopplevelsen av stedet. Informantene i studien viser til en forståelse for å skape opplevelser for kunden. En transformasjon i samfunnet kan beskrives med en ny mentalitet basert på opplevelser og service i nye næringer.nb_NO
dc.description.abstractThe experience industries you find in the experience economy seem to be very important to the places where they are located. The experience economy has become part of the development of the society and an important source of value creation. This assignment is a case study of the significance of the experience economy in places in rural districts – illustrated with the example Flatanger. The focus is studying the influence that the experience economy has on the place in the study. The empirical foundation is based on qualitative interviews with informers who run various forms of experience industries, in addition to a representative from the municipality. The analysis in the assignment is tripartite. In the first part, the focus is on the driving forces and the motivation behind the initiation of experience industries in Flatanger. In the second part, the focus is on resources found in the place, that are seen as important to be able to create good products for experience, and which factors that are emphasized for success in experience industries. The third part focus is on whether investments into the experience economy contribute to transformation of the place. The main findings in the assignment show that the demand for experience is contributing to forming a new basis for producers within travel and tourism in a place like Flatanger. The demand for new industries and the will to innovation, form the basis for many new entrepreneurs that have got started here. The driving forces behind the investment into new industries are closely linked to Flatanger as hometown and the possibility to create something. The surroundings and location, in addition to the feeling of freedom and seclusion, are regarded as important features in the overall experience of the place. The informants in this study refer to an understanding of creating experiences for the customer. A transformation of the society can be described as having a new mentality based on experiences and service in new industries.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Geografisk instituttnb_NO
dc.titleSteder i transformasjon: Om opplevelsesøkonomiens betydning for steder i distriktene - belyst med eksemplet Flatangernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Geografisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel