Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJacobsen, Karlnb_NO
dc.contributor.authorDegirmenci, Aud Elisabeth Tandenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:25:12Z
dc.date.available2014-12-19T14:25:12Z
dc.date.created2010-12-27nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier381345nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/265144
dc.description.abstractNyere forskning viser at angst er den vanligste formen for psykopatologi hos barn. Hensikten med denne oppgaven er å diskutere hvordan en psykolog bør møte et barn som henvises for angst. Problemstillingen blir forsøkt besvart gjennom å kontrastere og diskutere to hovedmodeller for angst hos barn: den kognitive atferdsmodellen og emosjonsreguleringsmodellen. Litteratur hovedsaklig fra det siste tiåret ble gjennomgått for å vurdere effektiviteten til nåtidens mest brukte modell, samt for å belyse emosjonsreguleringens rolle i barndomsangst. Litteraturgjennomgangen indikerer et forbedringspotensial i nåtidens forståelse og behandling av barn med angst. Den gir også holdepunkter for et behov for større bevissthet rundt barns utvikling av grunnfunksjoneri modeller for angst hos barn. Det konkluderes med at psykologer, i tillegg til å sørge for symptomlette, må sikre at barns utvikling kommer inn i funksjonelle mønstre, for på den måten å redusere risikoen for vedvarende sårbarhet, angstrelaterte vansker og tilbakefall hos denne gruppen barn.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelsenb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleForståelse og behandling av angst hos barn: En diskusjon av to modellernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber35nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelsenb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel