dc.contributor.advisor | Haavelsrud, Magnus | nb_NO |
dc.contributor.author | Stenberg, Oddbjørn | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:24:55Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:24:55Z | |
dc.date.created | 2006-06-22 | nb_NO |
dc.date.issued | 2006 | nb_NO |
dc.identifier | 125962 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 82-471-7860-5 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/265027 | |
dc.description.abstract | Denne studien har fokus på PP-rådgiverens perspektiv på arbeid med problematferd i skolen. Jeg valgte å vinkle min prosjektbeskrivelse og det videre arbeidet mot en studie av Pedagogisk - Psykologisk tjeneste (heretter PP-tjenesten). Nærmere bestemt rettes blikket mot PP-rådgiverens erfaringer med og perspektiv på arbeid med hjelpetrengende elever i skolen, deres foresatte og lærere. Å undersøke slike perspektiv kan ha interesse fordi PP-tjenesten har et særlig godt kjennskap til skolen og det som skjer der gjennom sin rolle som skolens hjelpetjeneste. Analysen bygger på intervju av 12 Pedagogisk-psykologiske rådgivere på 4 PP-kontor i Nord-Norge 1999 -2000 og på direkte observasjon i 30 møter av ulike typer som ble gjennomført på disse kontorene. ”Grounded Theory” er brukt som metodologi og metode. Jeg utviklet 5 substantive koder: 1) ”faglig usikkerhet”, 2) ”skjønn og fagkunnskap”, 3) ”å arbeide eklektisk” 4) ”respons på antatte forventninger” og 5) ”diagnosekommunikasjon”. På basis av de substantive kodene utviklet jeg følgende substantive kode: ”å jobbe eklektisk på basis av skjønn og fagkunnskap gir ulik grad av faglig usikkerhet”. I tillegg har jeg utviklet ulike ”typer” PP-rådgivere, ”eksperten”, ”brannslukkeren” og ”analytikeren”. De teoretiske hypotesene som ble utviklet i dette arbeidet har blitt relatert og drøftet i forhold til annen relevant forskning som for eksempel Bernsteins begrep ”den pedagogiske anordning”, der diskurser og makt er sentralt. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:57 | nb_NO |
dc.subject | SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Pedgogical work | en_GB |
dc.title | Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen | nb_NO |
dc.type | Doctoral thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 312 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse | nb_NO |
dc.description.degree | PhD i pedagogikk | nb_NO |
dc.description.degree | PhD in Education | en_GB |