Fra LimeWire til Spotify: Et kvalitativt perspektiv på tenåringers bruk av musikkteknologier i hverdagen
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for musikk [518]
Abstract
I denne masteroppgaven blir det sett på tenåringer i alderen 13-16 og deres bruk av musikkteknologier i hverdagen, med fokus på musikkstrømmetjenester. Dette blir sammenlignet med voksne i alderen 28-33 sin bruk av musikkteknologier da de var i alderen 13-16 på begynnelsen av 2000-tallet, med fokus på bruk av P2P-fildeling og det å brenne CD-er. Fordi dette er en kvalitativ oppgave kan man ikke si noe om definitive resultat, kun utvalgene sine erfaringer rundt temaet. Funnene for disse to utvalgene var at i en privat kontekst var tenåringene fra begynnelsen av 2000-tallet enten samlere, hvor de samlet fysisk musikk i en stor grad, utforsket artister og band og samlet diskografien deres, eller at de var mer eklektiske og kompilerte musikk på brente CD-er som hadde en kort varighet, med det de hadde lyst til å høre på i en viss periode. Dette ser man en videreføring av i det andre utvalget med tenåringer nå, hvor de i en stor grad samlet musikk de ville høre på akkurat i det øyeblikket. Tenåringene nå lyttet til musikk i svært mange forskjellige kontekster og situasjoner, og musikk fikk da en funksjon som en ledsager i hverdagen. I en sosial kontekst, lyttet tenåringene fra 2000-tallet sjeldnere i sosiale kontekster, og opplevde ingen problemer med fysisk deling av musikkpreferanser, men utøvde kontroll over hvor mye av sine musikkpreferanser de delte digitalt gjennom chattetjenesten MSN. For utvalget med tenåringer nå, lyttet de i en større grad i sosiale kontekster, og musikk fikk også en funksjon som en ledsager i sosiale kontekster. Tenåringene nå utøvde også kontroll over digital deling av musikkpreferanser, men det var også en større problematikk med det å dele fysiske musikkpreferanser, hvor flere opplevde en risiko eller usikkerhet når de skulle dele, og alle hadde strategier for fysisk deling av musikkpreferanser. The focus of this master thesis is to look at teenagers, age 13-16, and their use of music technologies in everyday life. This will be looked at with a special focus on music streaming services. This will be compared to how adults, age 28-33, used music technologies in everyday life when they were teenagers at the age of 13-16 in the beginning of the 2000s. This will be looked at with a special focus on the use of P2P-file sharing and burning CDs. Because this thesis is qualitative, one cannot say anything about definitive results, only about these two groups’ experience. The findings for these two groups was that in a private context, the teens from the 2000s were either collectors, where they collected physical music, explored artists or bands, and collected their discographies, or that they were eclectic. This means they compiled music on burned CDs meant to have a short duration, made of songs they wanted to listen to for a short period of time. This eclecticism is something that is continued for the group of teens now, where they collected music they wanted to listen to in an immediate moment. It was also found that music had a function as a companion in everyday life, where they listen to music in a variety of situations and contexts. In a social context, the teenagers from the 2000s rarely listened to music in social situations, and experienced little problems when they shared music preferences physically. However, they controlled how much of their music preferences showed to others when they shared music preferences digitally through the chat site MSN. For the group of teenagers now, they listened to music in social contexts more often, and in social contexts music also had a function as a companion. The teenagers now also controlled their digital sharing of music preferences. However, they also experienced more problems when sharing music preferences physically, where several experienced a risk or uncertainty when sharing, and everyone had strategies for sharing music physically.