dc.contributor.author | Landrø, Kristin | |
dc.contributor.author | Rønning, Wenche M | |
dc.date.accessioned | 2020-02-12T13:27:38Z | |
dc.date.available | 2020-02-12T13:27:38Z | |
dc.date.created | 2018-09-25T10:44:06Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2018, 41 (3), 331-346. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2641320 | |
dc.description.abstract | Denne studien undersøkte forholdet mellom studieveilederes oppfatning av sin egen kompetanse, og studentenes opplevelse av veiledningen de har fått. Studien ble gjennomført i 2015 ved et norsk universitet, og besto av spørreskjema til studieveiledere og fokusgruppeintervjuer med studenter.
Resultatene viser at studieveiledere er mer komfortable med å gi veiledning om teknisk-faglige spørsmål enn person- og helserelaterte spørsmål, ettersom dette vil kreve en annen type kompetanse. Mange (66 prosent), uavhengig av hvor de jobbet og hvor mye tid de hadde til veiledning, uttrykte behov for å bli bedre kvalifisert innenfor relasjonskompetanse for å kunne håndtere veiledninger hvor studentene kommer med personlige, gjerne sammensatte problemer. Dette funnet ble også reflektert i studentenes erfaringer med veiledningen de hadde fått. Mange savnet å bli sett som «hele» mennesker, med sammensatte behov og forventninger om hjelp. Noen få hadde imidlertid vært heldige å tilfeldig treffe på veiledere som kunne hjelpe dem også i slike spørsmål. Når våre funn tyder på at studieveiledningstilbudet til en viss grad er preget av tilfeldigheter, bør det vies oppmerksomhet slik at det kan forbedres. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Studieveiledning i høyere utdanning -en kompleks og utfordrende oppgave | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 331-346 | nb_NO |
dc.source.volume | 41 | nb_NO |
dc.source.journal | UNIPED | nb_NO |
dc.source.issue | 3 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-12 | |
dc.identifier.cristin | 1613262 | |
dc.description.localcode | This article is downloaded from www.idunn.no. © 2018 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk og livslang læring | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |