Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLagesen, Vivian Anette
dc.contributor.advisorSørensen, Knut Holtan
dc.contributor.advisorSkjølsvold, Tomas Moe
dc.contributor.authorSuboticki, Ivana
dc.date.accessioned2020-02-10T13:45:10Z
dc.date.available2020-02-10T13:45:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-326-3965-6
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2640797
dc.description.abstractSummary The multi-politics of urban transformations. The Shaping, disruption and liminality of transport technologies In this dissertation, I explore the relationship between politics and development of technology, using case studies from Belgrade, Serbia. My aim is to contribute to a more nuanced understanding of this relationship. I use qualitative research methods and analyze three specific cases – the transport planning sector in Belgrade, the Belgrade metro project, and an elevator for cyclists. In all three cases, politicians, administrators, designers, researchers, and the public, interacted in the technology development, but with different outcomes. Thus, each case offers a different perspective on the complex and paradoxical characteristics of technology development, respectively addressed in three separate papers. The first paper analyzes the relationship between politics and the professional work of those who are employed or contracted by the city of Belgrade to instigate, design and maintain transport technologies. The findings show that engagement of political actors in these planning environments rarely results in singular, consistent and constructive input. Instead, it indicates how political agendas are often unclear, shifting, conflicting, and even disruptive to the design of transport technologies. The second paper analyzes the Belgrade metro that has been in-development for almost a century without being built. I explore what I call liminal characteristics to understand why the development processes is ongoing. The third paper analyzes the design and use of an elevator for cyclists. Here, the findings show how ambivalent design intentions and conflicts regarding use make the elevator both a resource and a source of problems. The thesis thus investigates the unpredictable and disruptive effects politics has on the design of technology, offering what I call a multi-political understanding of the social shaping of technologies. This challenges the widespread expectation that new technologies will univocally help realize political goals, such as reduction of greenhouse gas emissions. The tie-up essay of the dissertation therefore discusses the implications of the multi-political shaping of technology for broader discussions about sustainability transformations. I her claim that acknowledging such political dynamics provides a more realistic starting point for engaging with and designing for more sustainable futures.nb_NO
dc.description.abstractSammendrag: The multi-politics of urban transformations. The Shaping, disruption and liminality of transport technologies I denne avhandlingen undersøker jeg forholdet mellom politikk og teknologiutvikling, belyst ved tre eksempelstudier fra Beograd, Serbia. Målet er å bidra til en mer nyansert forståelse av dette forholdet. Jeg bruker kvalitative forskningsmetoder og analyserer tre eksempelstudier - transportplanleggingssektoren i Beograd, Beograds metroprosjekt og en heis for syklister. I alle tre tilfeller var det en tydelig interaksjon mellom politikere, administrasjon, designere, forskere og publikum i teknologiutviklingen, men med ulike utfall. Dermed gir eksempelstudiene ulike perspektiv på de komplekse og paradoksale aspektene ved teknologiutvikling, henholdsvis adressert i tre separate artikler. Den første artikkelen undersøker forholdet mellom politikk og det profesjonelle planapparatet ved byadministrasjonen i Beograd som har ansvar for å iverksette, designe og vedlikeholde transportteknologier. Resultatene viser at politisk engasjement i disse planmiljøene sjelden gir konsistente og konstruktive retningslinjer. I stedet viser jeg hvordan politiske agendaer ofte er uklare, skiftende, motstridende og til og med forstyrrende for utformingen av transportteknologier. Den andre artikkelen analyserer metroen i Beograd som har vært i utvikling i nesten et århundre uten å bli bygd. Jeg undersøker det jeg kaller liminale egenskaper for å forstå denne utviklingen. Den tredje artikkelen ser på utformingen og bruken av en heis for syklister. Her viser jeg hvordan motstridende designintensjoner og konflikter vedrørende bruk gjør heisen til både en ressurs og en kilde til problemer. Avhandlingen undersøker derfor de uforutsigbare og forstyrrende effektene politisk innblanding har på teknologiutvikling, og tilbyr det jeg kaller en multipolitisk forståelse av sosial forming av teknologier. Dette utfordrer den utbredte forventningen om at nye teknologier vil bidra til å realisere politiske mål, som for eksempel reduksjon av klimagassutslipp. Sammenbindingskapittelet diskuterer derfor konsekvensene av en slik multipolitisk forming av teknologi. Jeg hevder her at det å anerkjenne en slik multipolitisk dynamikk gir et mer realistisk utgangspunkt for å engasjere seg i og utvikle mer bærekraftige fremtider.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2019:184
dc.titleThe multi-politics of urban transformations The shaping, disruption and liminality of transport technologiesnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel