Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUrsin, Marit
dc.contributor.authorLorgen, Linn C.
dc.date.accessioned2020-02-04T08:40:15Z
dc.date.available2020-02-04T08:40:15Z
dc.date.created2020-01-05T17:50:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBarn. 2019, 37 (3-4), 133-147.nb_NO
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2639448
dc.description.abstractI forbindelse med stortingsvalget 2017 organiserte Redd Barna i Norge et valg for barn i form av en nettbasert stemmeavgivning. Barnas valg var inspirert av artikkel 12 i FNs Barnekonvensjon, og et av de uttalte målene var å synliggjøre «hvordan Norge ville sett ut om barna fikk bestemme». Denne artikkelen presenterer empiri fra et prosjekt hvor 25 femteklassinger (9–10 år) i en offentlig barneskole i Trondheim deltok i intervju om Barnas valg. Målet med artikkelen er todelt: For det første å utforske barns opplevelse av hvordan de posisjoneres som medborgere. For det andre å kartlegge barns oppfatning av sine kapasiteter og muligheter for å delta i politiske og demokratiske prosesser. Artikkelen viser at tiltak som Barnas valg kan bidra til en styrket følelse av tilhørighet i samfunnet for barn, samtidig som det opprettholdes en tendens til at barns deltakelse foregår på separate arenaer, uten reelle politiske konsekvenser. Barna i undersøkelsen argumenterer for barns rett til å bli hørt og anerkjent, men beskriver også det å gi barn for mye politisk ansvar som potensielt uheldig. Barnas refleksjoner rundt eget medborgerskap gjenspeiler dermed en ambivalens rundt barnemedborgerens rolle, som også preger barnekonvensjonen og samfunnet for øvrig.nb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Science and Technology (NTNU)nb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarnas Valg – når barna går til stemmeurnenenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber133-147nb_NO
dc.source.volume37nb_NO
dc.source.journalBarnnb_NO
dc.source.issue3-4nb_NO
dc.identifier.doi10.5324/barn.v37i3-4.3385
dc.identifier.cristin1766390
dc.description.localcodeCopyright (c) 2020 Marit Ursin, Linn Cathrin Lorgen Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.nb_NO
cristin.unitcode194,67,70,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og livslang læring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal