Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSindre, Guttorm
dc.date.accessioned2020-01-20T09:28:26Z
dc.date.available2020-01-20T09:28:26Z
dc.date.created2019-11-28T10:51:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1892-0748
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2636950
dc.description.abstractEt viktig mål for samstemt undervisning er at læringsaktiviteter i løpet av semesteret og vurderingen etterpå skal stemme best mulig overens med intenderte læringsutbytter i emnet. Utfordringen for eksamen er at den har mange til dels motstridende krav og ønsker, og særlig grunnundervisningen – slik som innledende emner i programmering – har utfordringer med store klasser. Ulike oppgavetyper vil ha forskjellige fordeler og ulemper på eksamen, og overgang til digital eksamen med verktøy som Inspera eller WiseFlow vil kunne påvirke disse fordelene og ulempene. Denne artikkelen gir først en generell gjennomgang av ulike oppgavetyper innen programmering, basert på internasjonal forskningslitteratur. Deretter gir den en konkret analyse av bruken av en del oppgavetyper i Inspera i en spesifikk eksamen (TDT4127 Programmering og numerikk ved NTNU, høst 2018), for å se på korrelasjoner og vanskegrad og hva dette kan si om bruken av ulike oppgavetyper. Analysen indikerer at auto-rettede oppgavesjangre med kodekomplettering i noen grad kan dekke samme behov som programmeringsoppgaver, men at det samtidig er potensial for forbedringer, både relatert til hvordan oppgavene ble brukt i eksamen, og den generelle verktøystøtten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologinb_NO
dc.titleAnalyse av oppgaver og oppgavesjangre i en digital eksamen i innledende programmeringnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.journalNOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologinb_NO
dc.identifier.cristin1753615
dc.description.localcodePublished by Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologinb_NO
cristin.unitcode194,63,10,0
cristin.unitnameInstitutt for datateknologi og informatikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel