dc.description.abstract | Nullutslippshus er et viktig steg på veien til en grønn fremtid. Med et fokus på å minimere energiforbruk samtidig som elektrisitet produseres av huset selv er målet å betydelig redusere klimagassutslipp som følge av oppvarming og drift av bygninger. Elektriske kjøretøy er også et viktig redskap i forsøket på å bevege seg bort fra fossile brennstoff. En prosjektoppgave gjennomført høsten 2018 viste at å inkludere lading av elbiler i den årlige utslippsbalansen økte kostnadene drastisk grunnet en voldsom økning i nødvendig PV investering. Disse resultatene ble funnet gjennom en optimaliseringsmodell skrevet i Mosel-språket hvis objektfunksjon var å minimere kostnader samtidig som teknologier ble investestert i for å nå et årlig netto utslipp av CO2-ekvivalenter mindre enn null. Denne masteroppgaven har undersøkt hvorvidt et smart ladesystem (kontrollert av Mosel-modellen) og implementeringen av Vehicle-to-Grid og Vehicle-to-Home kan påvirke kostnadene, eksport og import av elektrisitet og graden av selvforbruk av PV-produsert elektrisitet.
Selv om disse funksjonene hadde en synlig effekt på den totale prisen var den minimal, rundt 0 – 2%. Analyse av eksportert og importert strøm samt selvforbruk viste en mer markant effekt, rundt 8%. Den relativt stabile strømprisen, samt effekttapet ved bruk av Vehicle-to-Grid og Vehicle-to-Home funksjoner, fremstår som de fremste grunnene til at resultatene ikke viste store forskjeller fra bruk av konvensjonell lading. | |