Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjellvær, Hilde
dc.contributor.authorGolitsyna, Ekaterina
dc.date.accessioned2019-12-25T15:00:13Z
dc.date.available2019-12-25T15:00:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2634412
dc.description.abstractI de siste årene har påvirkning av digitalisering økt i alle områder i næringslivet. Digitalisering har ikke bare blitt en kilde av konkurransefortrinn for en organisasjon, men et krav for å opprettholde konkurransedyktighet. Det er spesielt viktig for et internasjonalt høyteknologisk selskap som driver med utvikling og produksjon av komplekse produkter på tvers av landegrenser. Avhandlingens fokus konsentreres rundt kunnskapsdelingsbarrierer i et internasjonalt høyteknologisk selskap og rollen til digitale kanaler i forhold til dem. Oppgaven svarer på følgende to forskningsspørsmål: • Hvilke kunnskapsdelingsbarrierer oppstår i et internasjonalt høyteknologisk selskap? • Hvilken rolle spiller digitale kanaler i forhold til kunnskapsdelingsbarrierer? Kunnskapsdelingsbarrierer er en alvorlig hindring som står i veien for effektiv kunnskapsdeling. Teori i kunnskapsdeling beskriver og kategoriserer mange av disse og påpeker at de kan være forskjellige i ulike organisasjoner. Det bevises av studiens funn at kunnskapsdelingsbarrierer er forskjellige for ulike organisasjonsenheter i et selskap. Forskjell i kunnskapsdelingsbarrierer i et selskap kan forklares med en rekke faktorer som, for eksempel, ulik organisasjonskultur, landskultur, samarbeid på tvers av tidssoner, ulike praksiser og prosedyrer og kjennskap til dem. Barrierene beskrives ved hjelp av teoretisk rammeverk av Hansen et al. (1999) om personalisering- og kodifiseringsstrategier i kunnskapsledelse, siden begge strategiene er til stede i et undersøkt selskap. Barrierene som er knyttet til personalisering kategoriseres dessuten i sammenheng med sosial kapital teori, som gjør kategorisering mer oversiktlig enn i eksisterende teoretiske kilder. Når det gjelder rollen til digitale kanaler i forhold til kunnskapsdelingsbarrierer, viser empiriske funn at digitale kanaler legger til rette for regelmessig kommunikasjon mellom ansatte, forenkler kontaktetablering, forbedrer informasjonsflyt, hjelper med å støtte relasjoner på lang avstand og kan gi rask tilgang til store datamengder. Men det er viktig å huske at digitale kanaler er et verktøy som kun kan virke på grunnlag av etablerte prosesser, prosedyrer og organisasjonskultur som støtter kunnskapsdeling. Derfor er det viktig for ledelse av et selskap å forstå at digitale kanaler ikke motvirker kunnskapsdelingsbarrierer i seg selv og det er viktig å bygge opp menneskelige tiltak rundt kunnskapsdeling på en slik måte at digitale kanaler kan legge til rette motvirkning av kunnskapsdelingsbarrierer.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKunnskapsdelingsbarrierer og digitale kanaler i et internasjonalt høyteknologisk selskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel