Psykiske lidelser hos førskolebarn – Fastlegen som førsteskanse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/263255Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Mens psykiske lidelser hos barn i skolealder er relativt godt beskrevet, har det inntil nylig vært lite kjent om de samme lidelsene kan fanges opp og beskrives hos førskolebarn. I denne artikkelen oppsummeres kunnskap fra nyere forskningslitteratur når det gjelder forekomst av psykiske lidelser hos barn i aldersgruppen tre til seks år.
Materiale og metode: Litteratursøk etter relevante artikler ble gjort i databasene PubMed, Embase og Psycinfo med søkeordene prevalence, early signs, epidemiology, ADHD, Depression, Anxiety, Oppositional Defiant Disorder og Conduct Disorder. I tillegg ble aktuelle referanser fra artiklene inkludert, samt enkelte artikler som kaster lys over prediktive faktorer og risikofaktorer.
Resultater: Det ble funnet noen få studier som benytter diagnostiske intervjuer og anvender kriterier fra det amerikanske klassifikasjonssystemet DSM. ADHD, angstlidelser og atferdsforstyrrelser forekommer hyppigst, men studiene finner også at noen av de mindre barna har klinisk signifikant depresjon. Komorbiditet er vanlig, særlig for barn med ADHD og depresjon.
Fortolkning: Førskolebarn kan ha de samme psykiske lidelsene som større barn. Det er mulig å identifisere noen typiske trekk hos barna som en kan til fange opp i klinisk praksis, men det er behov for ytterligere studier for å klargjøre dette. Det er også behov for flere befolkningsstudier, spesielt fra de nordiske land, for å se om funn i nyere norske studier kan repliseres.