• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Single Wheel Dynamics of a Semi-Active Suspension

Vigerust, Jacob Hayes
Master thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/2627532
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [2514]
Abstract
Bilindustrien, og spesielt motorsporten, ser alltid etter nye m°ater °a foredre ytelsen p°a

kjøretøy. I et forsøk p°a °a øke ytelsen p°a en Formula Student racerbil, har et semi-aktiv hjuloppheng

blitt utforsket og konstruert. Gjennom en analyse av et slik system ble det funnet

at det kunne forbedre bilens veigrep og samtidig beholde karosseristabiliteten nødvendig

for god aerodynamisk ytelse, og hjelpe til °a raksere bygge opp temerpatur i dekkene. For

°a validere den forventede ytelsesforbedringen ble to prototype adaptive dempere konstuert

og testet, samt et en fjerdedels bil testoppsett som kan sammenligne ytelsen til et tradisjonelt

hjuloppheng og et semi-aktivt. Prototypene veier mindre enn konkuransedyktive kommeriselle

dempere (totalvekt p°a demperen: 371g), og har et dempingsomr°ade fra 500Ns/m

til 4000Ns/m, som de kan justere mellom i løpet av s°a lite som 20ms. Inisiell testing av det

passive hjullopphenget med testoppsettet viste god korrelasjon mellom simulert og m°alt

ytelse.

Prototypenes høye ytelse sammen med mulighetene for finjustering og validering av

det elektriske systemet som testoppsettet gir betyr at gjennomførbarheten av et semi-aktivt

hjulloppheng for bruk i Formula Student racerbiler er bevist. Videre arbeid innvolverer

forbedringer i demperkonstruksjon basert p°a oppdagelser med denne første iterasjonen,

samt finjustering av kontrollalgoritmen og elektronikken som styrer det semi-aktive hjulopphenget.
 
The automotive industry, and particularly motorsports, are always looking at new ways

of enhancing vehicle performance. In an effort to increase the performance of a Formula

Student racing car a semi-active suspension has been investigated and designed. Through

analysis of such a system it was found that it could enhance single wheel performance

while retaining the chassis stability needed for good aerodynamical performance, and aid

in faster heating of the tires. To validate the performance gain two prototype adaptive

dampers were designed, manufactured and tested, together with a quarter car test rig capable

of benchmarking the prototypes against traditional passive dampers. The prototypes

weights less than a competitive commercial passive damper (total weight 371g) and has a

damping range from 700Ns/m to 4000Ns/m, which can be changed in less than 20ms. Initial

testing of a passive system on the test rig showed good correlation between simulated

performance and that measured.

The successful performance of the prototypes together with the means of tuning and

performance evaluation provided by the test rig means that the feasibility and the mechanical

performance of a semi-active suspension for the use in Formula Student have been

proven. Future work involve performance enhancing changes to the prototype dampers

based upon experience from this first iteration, as well as tuning and performance evaluation

of the control algorithms and electronics controlling the semi-active suspension.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit