Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKulset, Stig
dc.contributor.authorPaulsen, Erik
dc.date.accessioned2019-11-06T15:02:14Z
dc.date.available2019-11-06T15:02:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2627006
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg analysert filmene Schindlers liste (1993) og Sauls sønn (2015) og sett på hvordan de skiller seg fra hverandre når det kommer til representasjon av jøder, sjanger, estetikk og hovedkarakter. Schindlers liste har kanskje blitt den viktigste filmen som representant for Holocaust, men er også den som har mottatt mest kritikk. Til tross for å være en spennende filmfortelling svikter den når det kommer til hvordan de representerer jødene og deres lidelser under andre verdenskrig. Mens Sauls sønn sitt fokus er rettet mot jøden Saul Ausländer og hans medfanger er Schindlers liste fokusert rundt den kristne redningsmannen Oscar Schindler som går fra å være en kynisk forretningsmann tilknyttet Nazi-partiet til å bli en messias som redder 1200 jøder fra en sikker død. Den tar for seg en spennende historie fra virkeligheten, men som et historisk dokument følger den vrangbildet som mange amerikanske Hollywood-filmer gjør ved å fokusere på helter og overlevelseshistoriene, et fokus som ikke yter rettferdighet til den store majoriteten av jødene som ble drept. Min oppgave går i dybden på denne problemstillingen og ser på hvilke grep de gjør, både i manus men også i den estetiske presentasjonen.
dc.description.abstractI have analyzed the films Schindler's list (1993) and Son of Saul (2015) and studied how they differ from each other when it comes to representation of Jews, genre, aesthetics and the main characters. Schindler's list has become maybe the most important film as representative of the Holocaust, but it is also the one who has received the most criticism. Despite being a thrilling film it fails when it comes to correctly represent the Jews and their suffering during World War II. While Son of Saul focuses on the Jew Saul Ausländer and his fellow prisoners, Schindler's list is focused on the Christian rescuer Oscar Schindler who goes from being a cynical businessman connected to the Nazi party to becoming a messiah who rescues 1200 Jews from a certain death. Schindler’s List presents a thrilling story from reality, but as a historical document it follows the tropes that many American Hollywood films swear to by focusing on heroes and survival stories, a focus that does not give justice to the vast majority of the Jews who were killed. My task goes in depth on this issue and analyze what kinds of step they make, both in the manuscript and also in the aesthetic.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHolocaust på film - Representasjonen av jøder i Schindlers liste og Sauls sønn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel