Video-Myte: Om Arketyper I Norske Film Klassikere
Abstract
Hva er det med norske filmklassikere som fascinerer oss? I denne oppgaven skal vi utforske dette spørsmålet. Oppgaven er et filmvitenskapelig perspektiv på Carl Gustav Jungs teorier om det man kaller arketyper. En arketype er en skikkelse som går igjen i drømmer, myter, religiøse fortellinger og eventyr, og er forstått fra Jungs perspektiv som å være universelle. Det vil si at man finner lignende skikkelser over alt i verdensmytologien og verdens religionene. Oppgaven vil, i lys av Jungs teorier, forsøke å finne en mulig forklaring på hva som fascinerer med norske filmklassikere. For å utforske emnet mer skal vi ta utgangspunkt i tre norske filmer og se dem i relasjon til tre utvalgte arketyper. De tre filmene som vi skal ta for oss i denne oppgaven er De dødes tjern (Bergstrøm 1958) Jakten (Løchen 1959) Gjest Baardsen (Ibsen 1939), og se dem i lys av persona/skygge, animus og trickster arketypene. What is it about Norwegian film Classics that fascinates us? In this thesis we shall explore this subject closer. The thesis is a film theoretical perspektive on Carl Gustav Jung and his theories about what we call archetypes. An archetype is a figure that is reoccurring in dreams, myths, religious stories and fairy tales, and is understood by Jung to be universal. Which means that you can fine similar figures everywhere in the world mythology and religion. This theises will, in light of Jungs theories, seek to find a possible explanation for what fascinates us about norwegian film classics. To explore the subject we will analyze three norwegian films in relation to three archetypes. The thee films which this theises in centered around is The Lake of The Damned (De dødes tjern, Bergstrøm 1958) Jakten (Løchen 1959) and Gjest Baardsen (Ibsen 1939), and we shall look at them in relation to the persona/Shadow, animus and trickster archetypes.