dc.contributor.author | Østern, Tone Pernille | |
dc.contributor.author | Øyen, Elen | |
dc.date.accessioned | 2019-11-06T07:06:01Z | |
dc.date.available | 2019-11-06T07:06:01Z | |
dc.date.created | 2014-12-20T12:26:34Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2014, 3 (2), 94-109. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-2479 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2626764 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen har forfatterne fokus på hvordan ulikhet mellom mennesker kan fungere som en impuls som bidrar til meningsskaping, nye oppdagelser og transformasjon i improvisasjon i dans. Artikkelen tar utgangspunkt i Østerns avhandling ”Meaning-making in the Dance Laboratory. Exploring dance improvisation with differently bodied dancers” (2009). I artikkelen vever forfatterne sammen sine ulike stemmer. Tone Pernille Østerns perspektiv er som initiativtaker og tidligere koreograf-dansepedagog i Danselaboratoriet, mens Elen Øyens perspektiv er som danser i den samme gruppen. Øyen er danser og rullestolbruker. Hovedkonklusjonen i artikkelen er at gjennom å forstå ulikhet som en verdi og impuls til å møtes og skape i improvisasjon i dans, så kan deltakerne i gruppen gjennomgå kraftfulle transformative endringsprosesser når det gjelder synet på ”den andre”. Dette har en betydning som går langt ut over det konkrete, kunstneriske undervisningsrommet. ”Den andre” forstås i artikkelen som en konstruksjon som både muliggjør adskillelse og utestenging fra et fellesskap, men også som en mulighet til å forstå at ”den andre” ikke nødvendigvis er, eller skal være, som meg. | nb_NO |
dc.description.abstract | Ulikhet som impuls for nye oppdagelser i dans: Å tøye både muskler og meninger gjennom mangfold i Danselaboratoriet | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsbiblioteket OsloMet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Ulikhet som impuls for nye oppdagelser i dans: Å tøye både muskler og meninger gjennom mangfold i Danselaboratoriet | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 94-109 | nb_NO |
dc.source.volume | 3 | nb_NO |
dc.source.journal | InFormation - Nordic Journal of Art and Research | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/information.v3i2.1209 | |
dc.identifier.cristin | 1187974 | |
dc.description.localcode | Opphavsrett 1970 Tone Pernille Østern, Elen Øyen. Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |