Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørn Egil Asbjørnslett
dc.contributor.authorAmalie Almenning Bu
dc.date.accessioned2019-11-01T15:01:47Z
dc.date.available2019-11-01T15:01:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626188
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven er gjennom analyse av AIS-data, å undersøke endringer i den maritime trafikken som følge av installasjon av menneskeskapte konstruksjoner på sjøen. Motivasjonen bak studien er å forsøke å skape økt innsikt i disse effektene, grunnet den nåværende og forventede utviklingen i skipstrafikk og marine aktiviteter i norske farvann. Det er ifølge litteraturen lite forståelse rundt hvorvidt modelleringen som utføres ved risikovurderinger før for eksempel vindmølleparker bygges, gjenspeiler effektene etter bygging. I tillegg er mange av metodene som brukes til risikoberegninger sensitive med tanke på trafikkendringer. Små endringer i trafikken etter installasjon kan dermed resultere i store variasjoner mellom den modellerte og faktiske trafikkrisikoen. En case-studie av flere lokasjoner langs norskekysten er gjennomført. Informasjon fra AIS-data er hentet ut og analysert ved hjelp av koder laget for visualisering og statistisk analyse av AIS data. Dataene er brukt til å visualisere og presentere statistikk for trafikktetthet, traffikkfordeling langs lengde- og breddegrader, hastighet og typer fartøy, samt avstanden og vinkelen mellom fartøyene og de undersøkte objektene, både for pre- og postinstallasjonsscenarier. Dessverre var AIS-databasen tilgjengelig veldig liten. Objektene undersøkt er derfor oseanografiske bøyer lokalisert i norske farvann. Størrelsen og plasseringen til disse objektene skaper dermed utfordringer med hensyn til tolkning og anvendelighet av resultatene i relasjon til andre større strukturer som for eksempel vindturbiner og akvakulturanlegg. Selv om resultatene fra casestudien er noe tvetydige, peker de mot noen gjentagende trender i adferd når nye hindringer introduseres. Det ser ut til at fartøyene generelt holder en rimelig avstand til nye objektene, også for små gjenstander som med bøyer, til tross for at den gjennomsnittlige avstanden til trafikken eventuelt minker. Resultatene viser også eksempler på at trafikken "komprimeres" grunnet at de nærmeste fartøyene svinger rundt objektet eller endrer kurs. Dette kan lede til en økning i trafikktettheten for enkelte områder, som igjen føre til økt kollisjonsrisiko mellom to skip. I tillegg, er det ved noen tilfeller oppdaget økt aktivitet nær objektene. Dette introduserer nye situasjoner som kan være interessante å undersøke i videre studier. For videre studier er det også interessant å undersøke sammenhengen mellom størrelse på objektet og grad av trafikkendring.
dc.description.abstractThe objective of this study is, through analysis of AIS-data, to investigate the navigational effects post installation of man-made structures at sea, in an attempt to provide increased insight into the resulting effects. The motivation behind the study is the current and expected development in ship traffic and marine activities in Norwegian waters. There is, according to literature, little understanding as to whether the modelling performed in navigational risk assessments prior to the development of for example wind farms accurately reflects the effects post construction. In addition are many of the risk calculation methods used sensitive to traffic changes. Small changes in the traffic post installation can, therefore, result in large variations between the modelled and actual traffic risk. A case study of several locations along the coast of Norway is conducted. Information from AIS-data has been extracted and analysed through codes/programs developed for visualisation and statistical analyses. The data is used to visualise and present statistics for the traffic density, the longitudinal and latitudinal traffic distribution, vessel speed and type, as well as the distance and angle between vessels and the investigated objects, for both pre- and post installation scenarios. Due to the unfortunate reason that only a limited AIS-database was available for this study, the objects investigated are oceanographic buoys. The size and location of these objects create challenges with respect to how the results should be interpreted, and the applicability of these, with respect to other larger structures, such as wind turbines and aquaculture facilities. Although the results from the case study are a bit ambiguous, they do indicate some repeating trends in vessel behaviour when new obstacles are introduced. It seems like a reasonable distance to the new objects is kept, also for small objects such as met-ocean buoys, even if the mean distance of the traffic decreases. The results also show examples where the traffic is "compressed" due to circumnavigation or alterations in course by the vessels closest to the object. This may lead to a growth in vessel density, which again can result in increased ship-ship collision risk. Additionally, for some of the cases, increased activity near the object is detected. This introduces new situations that can be interesting to investigate in further studies. Also, for further studies, investigation of the correlation between size and degree of traffic is interesting.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAIS-Data For Increased Insight Into Navigational Impacts Post Installation of Man-made Structures at Sea
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel