Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDehlin, Erlend
dc.contributor.authorHartviksen, Karianne
dc.date.accessioned2019-10-31T15:21:07Z
dc.date.available2019-10-31T15:21:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625952
dc.description.abstractTil tross for tilgjengeligheten av utdanningsteknologi med potensial for å forbedre dagens utdanning, sliter skoler fortsatt med å implementere nye løsninger. Gjennom flere tiår har ildsjeler (champions) for innovasjoner blitt ansett som essensielle deltakere i organisatoriske utviklingssprosesser. Det er imidlertid foretatt små mengder forskning på lærere som ildsjeler. Formålet med dette studiet er å undersøke hvordan lærer-ildsjeler sin praksis bidrar til institusjonalisering av utdanningsteknologi. Resultatene vil gi viktig innsikt for både bedrifter som leverer utdanningsteknologi og utdanningsledere, samt bidra til forskningsfeltet på ildsjeler, organisasjonsendring og skoleutvikling. Forskningsspørsmålet for denne oppgaven er: Hvordan bidrar lærer- ildsjeler sin praksis til institusjonalisering av utdanningsteknologi? For å finne svar på forskningsspørsmålet har en litteraturstudie, i kombinasjon med en kvalitativ studie basert på fokusgrupper og halvstrukturerte, individuelle intervjuer med respondenter fra fakultetet ved to norske ungdomsskoler blitt gjennomført. Dataene ble analysert ved hjelp av innholdsanalyse og sortert i henhold til aktivitetssystemet fra aktivitetsteori. Resultatene viser at et stereotypt bilde av den enkelte ildsjel, som "slåss ved barrikadene", ikke synes å passe til lærer-ildsjelene som er inkludert i studiet. Snarere er nyanser av deres praksis fremhevet. Forskningen indikerer at lærer-ildsjelene sine aktiviteter har evne til å bidra til institusjonalisering av innovasjoner ved å endre det pedagogiske synet til sine likemenn gjennom tålmodig promotering. Funnene viser også at lærer-ildsjeler i større grad utøver sine aktiviteter i samarbeid, og dermed skape en viktig koalisjon for forandring i fellesskapet de tilhører. Til slutt er mangelen på formell teknologiledelse fremhevet, noe som bidrar til debatten om formalisering av lærer-ildsjelenes rolle og balansen mellom formell og uformell teknologiledelse innenfor skolen. Videre forskning bør studere fremveksten og effektiviteten av samarbeid mellom lærer-ildsjeler, både innenfor og utenfor skolen. Også balansen mellom formell og uformell teknologiledelse for å oppnå institusjonalisering av innovasjoner innenfor skolen bør undersøkes.
dc.description.abstractDespite the availability of educational technology with the potential to improve today’s education, schools still struggle to adopt new solutions. Through several decades, innovation champions have been considered as crucial participants in organizational implementation processes. However, small amounts of research have been conducted in the field of teacher championship. The purpose of this study is to investigate how teacher championship contributes to the institutionalization of educational technology. The results will provide important insights for both ventures providing educational technology and educational leaders, as well as contribute to the research fields of championship, organizational change, and school development. The research question for this thesis is: How does teacher championship contribute to the institutionalization of educational technology? To seek answers to the research question, a literature review in combination with a qualitative study based on focus groups and semi-structured individual interviews with respondents on the faculty of two Norwegian high schools have been conducted. The data was analyzed using content analysis and sorted according to the activity system from activity theory. Findings show that a stereotypical image of the individual champion, “fighting at the barricades”, do not seem to fit the teacher champions included in the study. Rather, nuances of championship as practice are highlighted. The current research implies that teacher championship has the ability to contribute to the institutionalization of innovations by changing the pedagogical beliefs of their peers through patient promoting. Also, findings show that teacher champions to a larger extent exert collaborative championship, hence creating an important coalition for change within their community. Lastly, the lack of formal technology leadership is highlighted, contributing to the debate of formalization of the champion’s role and the balance between formal and informal technology leadership within the school context. Further research should study the emergence and effectiveness of collaborative championship, both within and outside the school context. Also, the balance between formal and informal technology leadership to achieve institutionalization of innovations within the school context should be investigated.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe contribution of teacher championship in technology institutionalization
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel