Networking by Incubatees
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2625948Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Å bli integrert i ulike nettverk i miljøet hvor en oppstartsbedrift har sin målgruppe
har vist seg å være en nøkkel til suksess. Entreprenører som setter
i gang med nye oppstartsprosjekter kommer fra ulike utgangspunkt – de
er sosialt forankret i forskjellige nettverk og i ulik grad. Det å forstå hvordan
entreprenører med ulik sosial forankring jobber for å bli integrert i nye
nettverk kan gjøre det enklere for inkubatorer å skreddersy hjelpen de gir sine
deltakere. Forskere har imidlertid ikke klart å identifisere hva som kjennetegner
hvordan deltakere i inkubatorer går frem for å etablere forbindelser og bli
sosialt forankret.
Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan entreprenører
med ulik pre-eksisterende sosial forankring går frem i de første fasene av oppstarten
for å skape nye og utvikle eksisterende nettverksforbindelser, i den
hensikt å bli integrerte i nettverk oppstartsbedriften må være en del av. Rammeverket
for analysen er bygd på teoriene om sosiale nettverk, sosial kapital,
og mer spesifikt, sosial forankring. For å nå målet har vi brukt en utforskende,
kvalitativ metode, hvor primærdata er hentet fra 24 intervjuer med 12
entreprenører fra en privat svensk inkubator.
Vi har funnet at entreprenører med industriell sosial forankring raskere beveger
seg fra den motivasjonsdrevne fasen og over i planleggingsfasen, ettersom industrikontakter
gjør at de raskt kan validere nøkkelantagelsene sine. Videre
fant vi at industrikontaktene inkubatoren introduserte entreprenørene for viste
seg å ha større verdi i planleggingsfasen. Denne innsikten gjør at vi anbefaler
inkubatorer å oppfordre sine deltakere til å forfølge prosjekter i industrier
hvor de allerede har sosial forankring.
Studien har flere begrensninger. Den største er at forskeren som gjennomførte
datainnhentingen også var en deltaker i inkubatorprogrammet. Følgelig ble
det tatt forholdsregler for å unngå at hans forutinntatthet og antagelser skulle
påvirke resultatet. Becoming embedded, -an integrated part of networks in the environment surrounding
a startup’s target market, has been proven to be a key factor of success.
However, when founders embark on new entrepreneurial projects, they
bring with them initial embeddedness, which differs from founder to founder.
Understanding how founders with different pre-conditions work to become
embedded in new networks may enable incubators to provide their incubatees
with tailored and practical assistance. However, researchers have found
it challenging to find patterns of tie formation activities among incubator participants.
The purpose of this thesis is to investigate how founders with a varying degree
of pre-embeddedness create new and develop existing network ties to
achieve embeddedness during the startups’ early phases. The research framework
builds on social network theory, social capital theory, and more specifically,
the concepts of embeddedness and pre-embeddedness. We have used
an exploratory multiple case research design, where the primary data consists
of 24 interviews with 12 startup founders in a private Swedish incubator.
Our findings suggest that industrially pre-embedded founders move faster
from the motivational phase to the planning phase of starting a company as
their industry networks enable them to validate critical assumptions quickly.
As industry contacts mediated by the incubator provided more value to the
incubatees in the planning phase, this leads us to suggest that incubators
should encourage incubatees to pursue ventures within the industries where
the founders are pre-embedded.
The study has several limitations, where the main concern is that the researcher
who collected the data also was a participant in the incubator program. Consequently,
measures were taken to avoid that preconceptions and assumptions
influenced the results.