Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAaboen, Lise
dc.contributor.advisorVeisdal, Jørgen
dc.contributor.authorSchultz, Christian Ringstad
dc.contributor.authorUdahl, Mathias
dc.date.accessioned2019-10-31T15:21:03Z
dc.date.available2019-10-31T15:21:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625945
dc.description.abstractFlersidige plattformer er sterkt delaktige i å revolusjonere ulike industrier og domineres av multimilliard-selskaper som Alibaba, Sony, Kickstarter, Uber, Airbnb og Facebook. Disse selskapene står bak hver sin flersidige plattform, hvor to sider knyttes sammen; kunder og innholdsleverandører. Det er fire essensielle strategiske valg og avveininger for flersidige plattformer, hvor de strategisk valg og avveininger er kontrollregler som kan brukes for å velge innholdsleverandørene og hva slag innhold som skal være tilgjengelig for kunder på plattformen. I et flersidig marked er det viktig å forstå plattformstrategi og kontrollregler for å kunne skape en suksessfull flersidig plattform. Denne masteroppgaven er en empirisk studie og vil undersøke hva et selskap kan gjøre for å forbedre deres kontroll av innholdsleverandører, for å øke kvaliteten på en flersidig plattform. Ut ifra dette formålet er det laget to forskningsspørsmål for å kunne svare tydelig på formålet; 1. Hvordan kan en flersidig plattform forbedre deres kontrollprosess for å øke kvaliteten på plattformen? 2. Hvordan kan en flersidig plattform velge hva som er kvalitet for innholdet på deres plattform. For å samle data om hvordan flersidige plattformer tar i bruk kontrollprosesser og for å svare på forskningsspørsmålene er det blitt tatt i bruk en induktiv, casestudie for å undersøke kontrollprosessen for fire selskaper. Disse selskapene er Graphiq, LearnLink, Konsus og Feat.fm hvor alle bruker eller har benyttet seg av strategier for kontroll av innholdsleverandører. Det ble samlet inn empirisk data fra dybdeintervjuer med syv personer med en lederrolle i et av de fire selskapene. Kvalitet kan være et konkurransefortrinn over tid og kan bli kontrollert av både ledelsen i et firma og innholdsleverandører. Denne oppgaven argumenterer for at kvalitet kan bli definert som alt som innebærer en transaksjon mellom en kunde og en innholdsleverandør. Oppgaven diskuterer sammenhengen mellom kvalitet og forhold i bedriften, restriksjon av innholdsleverandører og hvordan en flersidig plattform kan ansvarliggjøre en innholdsleverandør de jobber med. Kvalitet for en ledelse kan være noe som reflekterer deres flersidige plattform som en enhet. Videre undersøkelser bør omhandle antagelser om åpenheten ved flersidige plattformer og dere kontrollprosess. Disse undersøkelsene bør være over en lengre periode og inneholde både kunder, innholdsleverandører og nye flersidige plattformer, samt flersidige plattformer som ikke har klart seg.
dc.description.abstractMulti-sided platforms have grown through the last decade with companies such as Alibaba, Sony, Kickstarter, Uber, Airbnb and Facebook dominating various multi-billion-dollar industries. These companies provide platforms that are called multi-sided platforms as they have two sides connecting content providers and customers. There are four critical strategic decisions and associated tradeoffs for these multi-sided platforms. These decisions and tradeoffs include governance rules which are rules that can be used to control complementors (content providers) and what complements (content) that can be available to customers. In multi-sided markets, it is essential to understand platform strategy and governance rules to create a successful multi-sided platform. This master thesis is an empirical study and will investigate what a company can do to improve their governance for complements on a multi-sided platform to increase quality. Two research questions are used to be able to answer the purpose: 1. How can a multi-sided platform improve their governance process to increase quality? 2. How can a multi-sided platform consider the quality of complements for their platform? To create data on how multi-sided platforms are applying governance and to answer the research questions, an inductive, multiple case study was used when examining four case companies. These four companies were Graphiq, LearnLink, Konsus, and Feat.fm and are all companies that use or used strategies related to control of complements. Empirical data was gathered from in-depth interviews with seven managers, each with a manager role in one of the case companies. Quality can act as a competitive advantage over time and can be controlled by both managers and complementors. The thesis argues that quality can be defined by everything surrounding a transaction between a customer and a complementor. The thesis also discusses context between quality and relationships, openness in recruitment, and commitment to the multi-sided platform. Quality for a manager can be something that reflects their multi-sided platform as a whole. Further research should involve incomplete assumptions regarding the openness of the multi-sided platforms and their quality control. New research should be over an extended period of time together with customers, complementors and new multi-sided platforms in addition to multi-sided platforms that have closed down.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleBenytte kontrollstrategier for å øke kvalitet på flersidige plattformer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel